luni, 13 aprilie 2009

Despre poeţi arabi din Spania anului 1000

Dacă Ovidiu a scris despre autorul lui De două mii de ani, eu o să scriu despre chestii de acum o mie de ani. Pentru că cele mai seducătoare pagini din cartea lui Gerald Brenan, The Literature of the Spanish People, nu sunt cele despre Cervantes, nici cele despre Gongora, nici cele despre secolul 20 (toate admirabile, de altfel). Le prefer de departe pe acelea despre perioada arabă, cum o numeşte, poezia scrisă de arabii din Spania puţin înaintea anului 1000 şi un secol-două după aia sub califii omayyazi, a căror rivalitate principală pare că privea numărul de poeţi care îi glorificau. Califul Al-Hakam al II-lea, de exemplu, a creat un birou de finanţe special pentru plata poeţilor, iar Almanzor, marele general al califului succesor, nu ieşea pe câmpul de luptă fără cel puţin patruzeci de poeţi. Unul dintre califii de atunci a lansat şi maxima după care o satiră a unui poet e mai distrugătoare decât un raid de cămile - după cel din urmă te mai refaci, după satiră, nu prea. Însă nu despre război scriau poeţii noştri, ci despre dragoste. De fapt, cred că teza lui H.I. Marrou din Trubadurii, cum că dragostea ar fi fost inventată de către trubadurii provensali, ar trebui corijată - poeţii arabi din Cordoba şi Sevilla, dintre care cei târzii sunt cam toţi prinşi în marea mişcare sufită a lui Ibn Al Arabi, scriu versuri în care aproape că plagiază prin anticipare erotica mistică a provensalilor nenăscuţi. Bernard de Ventadour e un avatar creştin al lui Ibn Zaydun din Cordoba (preferatul meu - se iubea taman cu Wallada, fata califului, şi ăsta, cât de filopoet era, l-a cam aruncat în închisoare, de unde înamoratul nostru i-a scris deznădăjduite balade lirice qasida. Dar îmi place şi de Ibn Sahl din Sevilla, etnic evreu şi poet arab - pe atunci se putea foarte bine şi aşa -, care decide că e vremea să se sinucidă şi se aruncă în Guadalquivir, strigând ca să fie auzit: "E vremea ca perla să se întoarcă unde îi e locul!". Şi a fost auzit, de vreme ce vorbim despre el după o mie de ani.) De altfel, nu e exclusă ipoteza influenţei directe a poeţilor arabi asupra trubadurilor; dacă o fi adevărată, atunci arabii medievali nu ni l-au dat numai pe Platon, ci şi pe Ibn Zaydun - Sofia, dar şi Erosul. Başca Halimaua. Ne-au făcut, cum s-ar zice, oameni.

8 Comentarii:

Alexandru spunea...

Foarte frumoasă idee, felicitări şi la cît mai multe fraze!:)

Radu Vancu spunea...

Mulţumesc, o să încercăm să ne ţinem de treabă.
În fond, cât poate fi de greu să notezi tot felul de concocţii despre una-alta? :)

zum spunea...

Si mie imi place ideea si blogul vostru. Si imi place si cartea asta, The Literature of the Spanish People, pe care mi-am zis ca trebuie neaparat s-o citesc dupa ce am citit vorbele de mai sus. Bine ca am gasit-o repede online si acum pot sa scotocesc in voie. Abia astept sa vad despre ce-o sa mai scrieti :)

Alexandru spunea...

@Radu Vancu: Păi depinde - pentru mine e greu : )
O să scrieţi şi ”concocţii” chiar într-o SINGURĂ frază? Ar putea fi interesant ca exerciţiu de recension à contraintes. : )

Radu Vancu spunea...

@zum: Da, e chiar faina cartea, o istorie literara scrisa cu competenta, dar fara scrobeala & morga. Spre exemplu, ii compara la un moment dat pe poetii arabi satirici cu... posturile de radio (cartea fiind scrisa in 63, daca nu ma-nsel). In alta ordine de idei, si eu sunt curios despre ce o sa mai scriem, eu si prietenii mei :)

@alexandru: Sigur ca e greu, ma cazneam si eu sa fac spirite. M-ati prins, oricum: mi-e imposibil sa scriu in limitele unei unice & singuratice fraze gramaticale standard. Ce sa fac, o sa ma stradui, daca vrei cu adevarat, poti, vorba reclamei la Adidas Torsion din anii 90 :)

doris mironescu spunea...

excelenta ideea de blog, faina recenzia, astept mai multe! in legatura cu bernard ala de mai sus, uite o sugestie de vers: "vant dur, ventadour".

Radu Vancu spunea...

@ Doris: Ehei, mersi de trecere!
Dacă ar fi după mine, sincer, aş zice că e un vers slab cel sugerat de tine :)
Paşti fericite!

Tariff spunea...

Sunt cu soțul meu de 7 ani fără copil, eu și soțul meu am încercat tot posibilul, dar nu am avut niciun rezultat, până când am întâlnit o prietenă de-a mea foarte bună care mi-a povestit despre Dr Dawn acuna și cum a ajutat-o, i-am explicat. totul la Dr Dawn acuna dupa ce am contactat-o ​​pe Whatsapp, a promis ca ma ajuta, mi-a dat niste instructiuni pe care le-am facut perfect, spre surprinderea mea am ramas insarcinata la 2 saptamani dupa ce m-a ajutat si acum am un copil frumos acum, Toate mulțumită Dr. Dawn acuna, contactați-o pentru o soluție rapidă la problema dvs.
*Daca vrei sa ramai insarcinata.
*Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
*Dacă vrei să vindeci vreo boală.
*Dacă vrei noroc în viața ta.
*Dacă doriți să opriți avortul spontan și altele,
: e-mail { dawnacuna314@gmail.com}
Whatsapp: +2348032246310

Trimiteți un comentariu

Administrare

Statistici (Vizitatori unici)


"Fără speranţă" (1) "Ghimpl-netotul şi alte povestiri" (1) "Jurnalul unei fete greu de multumit" (2) "Mireasa cu şosete roşii" (1) "Muzeul negru" (1) "negru la albino" (1) "Speranţă abandonată" (1) "Steaua Sudului" (1) "Trei într-o barcă" (1) ”Zbor în bătaia sageții” (1) 47 Îngeri de catifea (1) A.C. Grayling (1) Adela Greceanu (1) Alexandru Muşina (1) Ana Dragu (2) anabasis (1) analogii (1) Andreas Wenning (1) Andrei Oişteanu (1) Angela Marinescu (1) Anii (1) Antologie de poezie şi proză (1) arhitectură ambiental-ecologică (1) arhitectură ambientală (1) Arta Romanului (1) Barbellion (1) Baronul din copaci (2) Basmul Prinţesei Repede-Repede (1) blogosfera (1) blogul de aur (1) Bohumil Hrabal (1) Caitlin Thomas (1) Caius Dobrescu (1) Cartea neliniştirii (1) Cartea tuturor intenţiilor (1) Casele din copaci (1) Centaurul (1) chirnoagă (1) Chris Tanasescu (1) Chrisots Yannaras (1) Claudiu Komartin (2) Club ASTRA (1) Compromisul (1) Conacul (1) Confesiuni (1) Constantin Virgil Bănescu (1) D. Iacobescu (1) Dan Coman (3) Daniel Bănulescu (1) Diana Geacăr (1) Don DeLillo (1) Dylan Thomas (1) ekphrasis într-o frază (1) Ellias Canetti (1) Emil Brumaru (3) Eminescu (2) eros (1) exercitiu de analogie (1) experiment misogin (1) Fântâna lui Julien Ospitalierul (1) feminimalisme (1) Fernando Pessoa (1) filip florian (1) Florin Partene (2) frază despre automutilare (1) Fric (1) Friedensreich Hundertwasser (1) Friedrich Nietzsche (1) Garcia Marquez (1) Gellu Naum (2) Generalul în labirintul său (1) Georgia O' Keefe (1) Gherasim Luca (1) Ghiorghios Seferis (1) Goya (1) Grigore Leşe (1) Horia Roman Patapievici (1) Humanitas (1) Ilarie Voronca (1) Ioan Es. Pop (1) Ion Mircea (1) Ion Monoran (1) ion mureșan (1) Ion Mureşan (3) Ion Negoițescu (1) Ion Zubaşcu (1) Isaac Bashevis-Singer (2) Istoria criticii literare moderne (1) Italo Calvino (1) Iustin Panţa (1) J.J. Rousseau (1) J.M.G. Le Clézio (1) Jeni Acterian (2) Jerome K. Jerome (1) John Berryman (2) John Updike (1) Joseph Brodsky (1) jugendstill (1) Jules Verne (1) jurnal (3) kafka (1) Kiran Desai (1) Lady Lazarus (1) lansare (1) Lawrence tree (1) Leapşă literară (1) Leonid Dimov (1) librăria "Constantin Noica" (1) Limba salvată (1) Liviu Rebreanu (1) loc ideal de refugiu (1) Lucian Raicu (1) Mandiargues (1) Marcin Swietlicki (1) Mariana Marin (2) Marin Mălaicu-Hondrari (2) Mario Vargas Llosa (1) Marius Ianuş (1) Martin Woodside (1) Matei Călinescu (1) Matei Milu (1) Mă numesc Roșu (1) memorii (1) metamorfoza (1) Mihai Eminescu (2) Mihai Ursachi (1) Mihail Medrea (1) Mihail Sebastian (2) Milan Kundera (1) Mircea Cărtărescu (2) Mircea Dinescu (1) mircea ivanescu (1) Mircea Ivănescu (5) Mircea Vulcănescu (1) Moscova - Petuşki (2) Nadejda Mandelştam (1) Nichita Stănescu (4) Nora Iuga (1) O. Nimigean (2) Orhan Pamuk (1) Osip Mandelştam (2) Pampers (1) Pantaleon si vizitatoarele (1) Paul Celan (1) Peştişorul de aur (1) Peter Beagle (1) Petru Aruştei (1) Petru M. Haş (1) poemul de sambata asta (4) Poemul de sâmbăta asta (54) poetii arabi din Spania (1) poeţi mistici (1) poezie (5) poezie italiană din secolul XX (1) poezie populară (1) Praga. (1) premii (1) Previati (1) Probleme personale (1) prozatori cehi (1) proză (2) Radu Vancu (2) recital de poezie (1) remedii contra "uscăciunii preajmei" (1) René Wellek (1) Reverenţa (1) Revista Transilvania (2) roman (13) Romulus Bucur (2) Saadi (1) Salvador Dali (1) Sandro Penna (1) Sara (1) sartre (1) satira (1) Serghei Dovlatov (1) Sibiu (1) Simona Constantinovici (1) Sorin Ilfoveanu (2) spatiu privat (1) Stau in cerdacul tau (1) stilizare (1) Straja Dragonilor (1) Ştefan Agopian (2) Ştefan Aug. Doinaş (1) Ştefan Manasia (1) Teodor Dună (1) The Ship (1) trubadurii (1) Tudor Arghezi (1) Un loc plăcut şi numai al lor (1) Vecinătăţile (1) Venedikt Erofeev (2) Veronica D. Niculescu (1) Victor Ieronim Stoichiţă (1) Vintilă Ivănceanu (1) Virginia Woolf (1) Vlad Moldovan (1) Wittgenstein (1) Zarvă în livada de guave (1)

  ©O carte într-o frază - Template by Dicas Blogger.

SUS