miercuri, 27 mai 2009

Fernando Pessoa, "Cartea neliniştirii"

Până la "Cartea neliniştirii", Pessoa era pentru mine un cultural, un poet respectabil prin cazul său realmente fenomenal - mort la 47 de ani, i se descoperă un cufăr cu 27.543 de texte, nu toate poezii, fireşte, însă şi dacă doar o treime ar fi fost poeme, ar rezulta vreo 10.000 - adică, admiţând că un volum onorabil conţine în medie 50 de texte, cam 200 de volume inedite, aparţinând câtorva zeci de poeţi cărora le concoctase biografii distincte. Omul inventase deci câteva generaţii poetice întregi, cu maeştri şi discipoli proprii (Pessoa însuşi a făcut toată viaţa discipolat pe lângă maestrul inventat de el, Alberto Caeiro - cu toate datele unei autentice relaţii maestru-ucenic), cu prietenii şi duşmănii, cu rupturi şi ataşamente... Fabulosul cazului lui era numaidecât sesizabil şi ataşant, dar pe nici unul dintre poeţii mari creaţi de el (Alberto Caeiro, Ricardo Reis, Alvaro de Campos, Pessoa însuşi) nu-i iubeam, cu toate că se vedea imediat că sunt cu adevărat mari. Asta până la "Cartea neliniştirii", carte-cult în Portugalia şi Franţa, "compusă de Bernardo Soares, ajutor de contabil din Lisabona", alter ego deci al lui Pessoa (el însuşi ajutor de contabil la Lisabona), una din cele mai sfâşietor-melancolice cărţi citite de mine vreodată, scrisă de un om care nu crede în realitatea lumii, convins doar de cea a literaturii, o implauzibilă altoire lusitană între Cioran şi Iov, Gombrowicz şi Mircea Ivănescu, Julien Green şi Radu Petrescu. Scrisă în proză, cu convenţie de jurnal, dar poem pur, cap-coadă, din care se pot decupa pe orice pagină versuri extraordinare precum următorul: "Dacă ar putea să gândească, inima s-ar opri". Ce să mai zic - aş lua-o pe o insulă pustie... :)

12 Comentarii:

Alexandru spunea...

Acuma ma duc la librarie sa mi-o iau! Dupa insemnarea ta, nu mai inteleg de ce am asteptat atita, cartea asta chiar imi trebuia : )

zum spunea...

a mea e deja pe drum de ceva vreme, sper ca nu s-a ratacit :)

Teodora Coman spunea...

Radu, ştii să apropii milimetric o carte de fundul inimii!

luiza spunea...

eu am avut vreme s-o răsfoiesc numai o oră, timp în care mi-a fost clar că asta e una din acele cărţi (de luat pe insulă). la vară chiar o s-o iau pe insulă.

Alexandru spunea...

Zum: Ti-o pot imprumuta eu, daca vrei :)

zum spunea...

@ Alexandru: :) (acum ma simt obligata sa vin aici si sa anunt cand soseste. cum suna la usa, cum vin. sper foarte, foarte tare sa nu se rataceasca, deja e pe drum de cam prea mult timp...)

Alexandru spunea...

(iaaaa uite, sora Zum saraca nu se dezlipeste de usa, tot asteapta, angoasata, sa-i ajunga cartea nelinistirii) :)

Radu Vancu spunea...

Ei, a ajuns Pessoa în Alemania?
Am aşa un feeling că, în curând, un poştaş neamţ o să aibă de livrat niscai xerocopii după Ion Mureşan... Un poştaş livresc, fan al Herthei Berlin, care, scărpinându-se în barba roşcată, se va întreba: ce să caute, dom'le, Muri în Germania?! ;)

zum spunea...

Pessoa n-a ajuns nici pana in ziua de azi, sunt foarte nelinistita. Poate il gaseste si pe el postasul cu barba roscata si, minunandu-se si mai tare, il pune langa Ion Muresan in cutia mea postala si apoi pleaca scarpinandu-se in cap si ridicand din umeri. Ce de ciudatenii intr-o singura zi :)

diddle spunea...

ihim, e extraordinar pessoa. iubesc din toata inima mea neganditoare cartea asta!

Mircea Teslovan spunea...

Da, e o carte fascinantă. Si formatoare.
Va propun un link, la o carte care mi-a placut, de asemenea
http://www.scribd.com/doc/39307506/Tratat-Despre-Corp

Tariff spunea...

Sunt cu soțul meu de 7 ani fără copil, eu și soțul meu am încercat tot posibilul, dar nu am avut niciun rezultat, până când am întâlnit o prietenă de-a mea foarte bună care mi-a povestit despre Dr Dawn acuna și cum a ajutat-o, i-am explicat. totul la Dr Dawn acuna dupa ce am contactat-o ​​pe Whatsapp, a promis ca ma ajuta, mi-a dat niste instructiuni pe care le-am facut perfect, spre surprinderea mea am ramas insarcinata la 2 saptamani dupa ce m-a ajutat si acum am un copil frumos acum, Toate mulțumită Dr. Dawn acuna, contactați-o pentru o soluție rapidă la problema dvs.
*Daca vrei sa ramai insarcinata.
*Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
*Dacă vrei să vindeci vreo boală.
*Dacă vrei noroc în viața ta.
*Dacă doriți să opriți avortul spontan și altele,
: e-mail { dawnacuna314@gmail.com}
Whatsapp: +2348032246310

Trimiteți un comentariu

Administrare

Statistici (Vizitatori unici)


"Fără speranţă" (1) "Ghimpl-netotul şi alte povestiri" (1) "Jurnalul unei fete greu de multumit" (2) "Mireasa cu şosete roşii" (1) "Muzeul negru" (1) "negru la albino" (1) "Speranţă abandonată" (1) "Steaua Sudului" (1) "Trei într-o barcă" (1) ”Zbor în bătaia sageții” (1) 47 Îngeri de catifea (1) A.C. Grayling (1) Adela Greceanu (1) Alexandru Muşina (1) Ana Dragu (2) anabasis (1) analogii (1) Andreas Wenning (1) Andrei Oişteanu (1) Angela Marinescu (1) Anii (1) Antologie de poezie şi proză (1) arhitectură ambiental-ecologică (1) arhitectură ambientală (1) Arta Romanului (1) Barbellion (1) Baronul din copaci (2) Basmul Prinţesei Repede-Repede (1) blogosfera (1) blogul de aur (1) Bohumil Hrabal (1) Caitlin Thomas (1) Caius Dobrescu (1) Cartea neliniştirii (1) Cartea tuturor intenţiilor (1) Casele din copaci (1) Centaurul (1) chirnoagă (1) Chris Tanasescu (1) Chrisots Yannaras (1) Claudiu Komartin (2) Club ASTRA (1) Compromisul (1) Conacul (1) Confesiuni (1) Constantin Virgil Bănescu (1) D. Iacobescu (1) Dan Coman (3) Daniel Bănulescu (1) Diana Geacăr (1) Don DeLillo (1) Dylan Thomas (1) ekphrasis într-o frază (1) Ellias Canetti (1) Emil Brumaru (3) Eminescu (2) eros (1) exercitiu de analogie (1) experiment misogin (1) Fântâna lui Julien Ospitalierul (1) feminimalisme (1) Fernando Pessoa (1) filip florian (1) Florin Partene (2) frază despre automutilare (1) Fric (1) Friedensreich Hundertwasser (1) Friedrich Nietzsche (1) Garcia Marquez (1) Gellu Naum (2) Generalul în labirintul său (1) Georgia O' Keefe (1) Gherasim Luca (1) Ghiorghios Seferis (1) Goya (1) Grigore Leşe (1) Horia Roman Patapievici (1) Humanitas (1) Ilarie Voronca (1) Ioan Es. Pop (1) Ion Mircea (1) Ion Monoran (1) ion mureșan (1) Ion Mureşan (3) Ion Negoițescu (1) Ion Zubaşcu (1) Isaac Bashevis-Singer (2) Istoria criticii literare moderne (1) Italo Calvino (1) Iustin Panţa (1) J.J. Rousseau (1) J.M.G. Le Clézio (1) Jeni Acterian (2) Jerome K. Jerome (1) John Berryman (2) John Updike (1) Joseph Brodsky (1) jugendstill (1) Jules Verne (1) jurnal (3) kafka (1) Kiran Desai (1) Lady Lazarus (1) lansare (1) Lawrence tree (1) Leapşă literară (1) Leonid Dimov (1) librăria "Constantin Noica" (1) Limba salvată (1) Liviu Rebreanu (1) loc ideal de refugiu (1) Lucian Raicu (1) Mandiargues (1) Marcin Swietlicki (1) Mariana Marin (2) Marin Mălaicu-Hondrari (2) Mario Vargas Llosa (1) Marius Ianuş (1) Martin Woodside (1) Matei Călinescu (1) Matei Milu (1) Mă numesc Roșu (1) memorii (1) metamorfoza (1) Mihai Eminescu (2) Mihai Ursachi (1) Mihail Medrea (1) Mihail Sebastian (2) Milan Kundera (1) Mircea Cărtărescu (2) Mircea Dinescu (1) mircea ivanescu (1) Mircea Ivănescu (5) Mircea Vulcănescu (1) Moscova - Petuşki (2) Nadejda Mandelştam (1) Nichita Stănescu (4) Nora Iuga (1) O. Nimigean (2) Orhan Pamuk (1) Osip Mandelştam (2) Pampers (1) Pantaleon si vizitatoarele (1) Paul Celan (1) Peştişorul de aur (1) Peter Beagle (1) Petru Aruştei (1) Petru M. Haş (1) poemul de sambata asta (4) Poemul de sâmbăta asta (54) poetii arabi din Spania (1) poeţi mistici (1) poezie (5) poezie italiană din secolul XX (1) poezie populară (1) Praga. (1) premii (1) Previati (1) Probleme personale (1) prozatori cehi (1) proză (2) Radu Vancu (2) recital de poezie (1) remedii contra "uscăciunii preajmei" (1) René Wellek (1) Reverenţa (1) Revista Transilvania (2) roman (13) Romulus Bucur (2) Saadi (1) Salvador Dali (1) Sandro Penna (1) Sara (1) sartre (1) satira (1) Serghei Dovlatov (1) Sibiu (1) Simona Constantinovici (1) Sorin Ilfoveanu (2) spatiu privat (1) Stau in cerdacul tau (1) stilizare (1) Straja Dragonilor (1) Ştefan Agopian (2) Ştefan Aug. Doinaş (1) Ştefan Manasia (1) Teodor Dună (1) The Ship (1) trubadurii (1) Tudor Arghezi (1) Un loc plăcut şi numai al lor (1) Vecinătăţile (1) Venedikt Erofeev (2) Veronica D. Niculescu (1) Victor Ieronim Stoichiţă (1) Vintilă Ivănceanu (1) Virginia Woolf (1) Vlad Moldovan (1) Wittgenstein (1) Zarvă în livada de guave (1)

  ©O carte într-o frază - Template by Dicas Blogger.

SUS