marți, 2 februarie 2010

Isaac Bashevis-Singer, "Ghimpl-netotul şi alte povestiri"

    Povestirile lui Bashevis-Singer au un farmec ce nu pare să se lase dezvăluit cu uşurinţă de la prima lectură. Simplitatea lor aparentă te pune pe gânduri şi te obligă să nu crezi şi să cercetezi în continuare. Unele povestiri schiţează abia un episod din viaţa unui personaj, altele îţi oferă ceva mai mult, realizând câteva conexiuni care te ajută să-ţi formezi o imagine de ansamblu ceva mai coerentă. În principiu, avem de-a face cu o lume de fragmente pe care o putem rearanja la infinit, după preferinţele de moment sau după adevărurile în care credem. Ajuns în închisoare, un personaj relatează o poveste de dragoste eşuată din cauza unui... papagal. Dincolo de influenţa pe care o au asupra sa papagalul şi nevasta ni se dezvăluie dubla personalitatea unui criminal capabil să iubească fiinţele neajutorate şi să înţeleagă nuanţe pe care nu le poate surprinde oricine. Uriaşul crede mai întâi în papagal, apoi în femeie şi din nou în papagal. În celulă, alături de alţi criminali, nu-i mai rămâne decât să creadă în puterea tămăduitoare a povestirii. Ghimpl netotul e un personaj menit să fie păcălit de toată lumea, realităţile fiindu-i servite în permanenţă sub alte forme decât cele pe care le poate el înţelege. Deşi i se par greu de crezut lucruri precum învierea morţilor sau căderea lunii în sat, Ghimpl acceptă până la urmă absolut orice, pentru că toţi ceilalţi ţin neapărat ca el să creadă. Deşi lumea îşi bate joc de el, continuă să respecte valorile societăţii, merge tot la rabin să ceară sfat, acceptă să se însoare cu o femeie urâtă care-l mai şi înşală, ba chiar înţelege că există pe lume cazuri de femei care duc sarcina numai cinci luni. Netot cum e, Ghimpl îşi iubeşte nevasta şi copilul şi crede orice. "Ce-ţi foloseşte să nu crezi?" se întreabă el, retoric. La un moment dat crede că amantul pe care-l găseşte în patul nevestei e de fapt umbra unei grinzi din tavan. Dar mai ciudat este faptul că minciuna asta, ca pe multe altele, şi-o spune singur. Ghimpl netotul crede şi propriile minciuni, numai să se poată bucura cumva de viaţă. O viaţă plină de nuanţe, pe care numai minciuna poate să le dea. Toate experienţele îl ajută pe Ghimpl să se convingă că nu există, de fapt, minciuni pe lume, să ierte totul şi, mai ales, să spună poveşti. Scorneli pe care cineva tot va trebui să le creadă. Un alt Ghimpl apare în "Zăpada din Helem", o povestioară tot cu oameni creduli, care prind luna într-un butoi şi au impresia că ninge cu diamante. În "De ce strigau gâştele" un alt personaj credul susţine că nişte gâşte tăiate de curând continuă să strige. Credulitatea personajelor pare să fie o boală destul de răspândită în volum şi sfaturile rabinilor înţelepţi nu ajută întotdeauna, mai ales că lumea cărţii e bântuită de spirite care-i îndeamnă pe oameni să creadă mereu în alte şi alte lucruri. Astfel, lumea se schimbă în fiecare zi în altceva, par ele să spună, şi mai că-ţi vine să le crezi pe toate aşa cum sunt. Omul poate fi fericit numai cu condiţia să creadă în scorneli. Să fie oare adevărat?

7 Comentarii:

Anonim spunea...

Mie mi-a plăcut mult "Gheţl maimuţă". Şi-am râs în hohote la aceea în care tatăl a cinci fete, disperat că într-o dimineaţă odraslele lui nu se mai puteau ridica din patul în care dormeau laolaltă pentru că în somn li se încurcaseră picioarele în asemenea hal încât nu şi le mai puteau discerne, este sfătuit de rabin să ia un băţ şi să bată fără milă plapuma care le acoperea. Happy-endul constă în aceea că fetele reîncep să-şi simtă şi să-şi revendice picioarele personale.
Dar nu mai ştiu cum se numeşte această poveste. Oricum, am citit-o într-o ediţie dinainte de '89, sau cel mult din '90. Şi nu cred că-l confund cu Şalom Alehem. Nu, nu, Isaac Bashevis Singer e mai "idealist", în timp ce Şalom Alehem, în "Jurnalul unui om de afceri" şi "Halal de mine, sînt orfan" e mai..."caragialean". Râzi de mori.
Lorena Stuparu

mihaelaursa spunea...

imi place felul in care legi naivitatea de bucurie. eu n-am vazut asa lucrurile de la inceput, ghimpl mi se parea mai degraba din galeria idiotilor nevinovati. ma faci sa recitesc din perspectiva intretinerii bucuriei de viata...

Ovidiu Baron spunea...

@ Lorena Stuparu: E vorba de "Logodnicul năuc" şi e greu de spus ce e mai hazliu: păţania fetelor, nerozia logodnicului sau poveţele înţeleptului. La drept vorbind, mi-ar plăcea să fiu în locul lui, toate problemele s-ar rezolva cu un simplu scărpinat în barbă.

@ mihaelaursa: apropo de idioti nevinovati, si logodnicul despre care vorbeam mai sus s-ar încadra, dar ce vină are el că respectă întocmai sfaturile celorlalţi? :)

Anonim spunea...

Mulţumesc frumos pentru detaliatul remember.
Voi lua aminte, să recistesc atunci când sunt tristă sau bleagă, vorba marelui Nichita Stănescu.
LS

ivoire spunea...

am iubit cartea asta si mi-a placut mult "papagalul", "fatalistul", "cucurigu" si "ghimpl-netotul".
:) iti ofera o alta perspectiva asupra lucrurilor

Radu Vancu spunea...

Dacă iubirea schimbă definitiv perspectiva, dacă vedem mereu aşa cum ne-a învăţat ea cândva, atunci n-ar trebui s-o putem conjuga la trecut, nu? :)
(Spun asta pentru că era să scriu "Şi eu am iubit cartea asta", şi mi-am dat seama că... )

Anonim spunea...

Între timp am dat şi eu de ea. E Din 1990 (Cartea Românească, traducere de Anton Celaru). Adică foarte recentă. Se spune că după nouăzeci timpul s-a comprimat nu numai subiectiv, dar şi ziua, potrivit măsurătorilor exacte, ar avea 17 ore, nu 24. Adică o oră e mult mai scurtă. De-asta nici nu mai îmbătrânim, dar nici nu ne mai maturizăm. Rămânem aşa, en retardant le livre, ca să-l parafrazăm pe marele absurd universal plecat de pe aici în lumile de după aceea care-şi amestecă principiile.
Am recitit "Femei" din grupajul "Varşovia" şi "Cafeneaua" din grupajul "New York. Lucrurile nu stau chiar aşa cu idealismul, dar nici caragialean nu este.

LS

Trimiteți un comentariu

Administrare

Statistici (Vizitatori unici)


"Fără speranţă" (1) "Ghimpl-netotul şi alte povestiri" (1) "Jurnalul unei fete greu de multumit" (2) "Mireasa cu şosete roşii" (1) "Muzeul negru" (1) "negru la albino" (1) "Speranţă abandonată" (1) "Steaua Sudului" (1) "Trei într-o barcă" (1) ”Zbor în bătaia sageții” (1) 47 Îngeri de catifea (1) A.C. Grayling (1) Adela Greceanu (1) Alexandru Muşina (1) Ana Dragu (2) anabasis (1) analogii (1) Andreas Wenning (1) Andrei Oişteanu (1) Angela Marinescu (1) Anii (1) Antologie de poezie şi proză (1) arhitectură ambiental-ecologică (1) arhitectură ambientală (1) Arta Romanului (1) Barbellion (1) Baronul din copaci (2) Basmul Prinţesei Repede-Repede (1) blogosfera (1) blogul de aur (1) Bohumil Hrabal (1) Caitlin Thomas (1) Caius Dobrescu (1) Cartea neliniştirii (1) Cartea tuturor intenţiilor (1) Casele din copaci (1) Centaurul (1) chirnoagă (1) Chris Tanasescu (1) Chrisots Yannaras (1) Claudiu Komartin (2) Club ASTRA (1) Compromisul (1) Conacul (1) Confesiuni (1) Constantin Virgil Bănescu (1) D. Iacobescu (1) Dan Coman (3) Daniel Bănulescu (1) Diana Geacăr (1) Don DeLillo (1) Dylan Thomas (1) ekphrasis într-o frază (1) Ellias Canetti (1) Emil Brumaru (3) Eminescu (2) eros (1) exercitiu de analogie (1) experiment misogin (1) Fântâna lui Julien Ospitalierul (1) feminimalisme (1) Fernando Pessoa (1) filip florian (1) Florin Partene (2) frază despre automutilare (1) Fric (1) Friedensreich Hundertwasser (1) Friedrich Nietzsche (1) Garcia Marquez (1) Gellu Naum (2) Generalul în labirintul său (1) Georgia O' Keefe (1) Gherasim Luca (1) Ghiorghios Seferis (1) Goya (1) Grigore Leşe (1) Horia Roman Patapievici (1) Humanitas (1) Ilarie Voronca (1) Ioan Es. Pop (1) Ion Mircea (1) Ion Monoran (1) ion mureșan (1) Ion Mureşan (3) Ion Negoițescu (1) Ion Zubaşcu (1) Isaac Bashevis-Singer (2) Istoria criticii literare moderne (1) Italo Calvino (1) Iustin Panţa (1) J.J. Rousseau (1) J.M.G. Le Clézio (1) Jeni Acterian (2) Jerome K. Jerome (1) John Berryman (2) John Updike (1) Joseph Brodsky (1) jugendstill (1) Jules Verne (1) jurnal (3) kafka (1) Kiran Desai (1) Lady Lazarus (1) lansare (1) Lawrence tree (1) Leapşă literară (1) Leonid Dimov (1) librăria "Constantin Noica" (1) Limba salvată (1) Liviu Rebreanu (1) loc ideal de refugiu (1) Lucian Raicu (1) Mandiargues (1) Marcin Swietlicki (1) Mariana Marin (2) Marin Mălaicu-Hondrari (2) Mario Vargas Llosa (1) Marius Ianuş (1) Martin Woodside (1) Matei Călinescu (1) Matei Milu (1) Mă numesc Roșu (1) memorii (1) metamorfoza (1) Mihai Eminescu (2) Mihai Ursachi (1) Mihail Medrea (1) Mihail Sebastian (2) Milan Kundera (1) Mircea Cărtărescu (2) Mircea Dinescu (1) mircea ivanescu (1) Mircea Ivănescu (5) Mircea Vulcănescu (1) Moscova - Petuşki (2) Nadejda Mandelştam (1) Nichita Stănescu (4) Nora Iuga (1) O. Nimigean (2) Orhan Pamuk (1) Osip Mandelştam (2) Pampers (1) Pantaleon si vizitatoarele (1) Paul Celan (1) Peştişorul de aur (1) Peter Beagle (1) Petru Aruştei (1) Petru M. Haş (1) poemul de sambata asta (4) Poemul de sâmbăta asta (54) poetii arabi din Spania (1) poeţi mistici (1) poezie (5) poezie italiană din secolul XX (1) poezie populară (1) Praga. (1) premii (1) Previati (1) Probleme personale (1) prozatori cehi (1) proză (2) Radu Vancu (2) recital de poezie (1) remedii contra "uscăciunii preajmei" (1) René Wellek (1) Reverenţa (1) Revista Transilvania (2) roman (13) Romulus Bucur (2) Saadi (1) Salvador Dali (1) Sandro Penna (1) Sara (1) sartre (1) satira (1) Serghei Dovlatov (1) Sibiu (1) Simona Constantinovici (1) Sorin Ilfoveanu (2) spatiu privat (1) Stau in cerdacul tau (1) stilizare (1) Straja Dragonilor (1) Ştefan Agopian (2) Ştefan Aug. Doinaş (1) Ştefan Manasia (1) Teodor Dună (1) The Ship (1) trubadurii (1) Tudor Arghezi (1) Un loc plăcut şi numai al lor (1) Vecinătăţile (1) Venedikt Erofeev (2) Veronica D. Niculescu (1) Victor Ieronim Stoichiţă (1) Vintilă Ivănceanu (1) Virginia Woolf (1) Vlad Moldovan (1) Wittgenstein (1) Zarvă în livada de guave (1)

  ©O carte într-o frază - Template by Dicas Blogger.

SUS