sâmbătă, 13 iunie 2009

Poemul de sâmbăta asta, 9

În dicţionarul de idei gata primite trebuie că figurează, la intrarea „protocronism”, şi axioma după care poezia română e a mai prima din Europa şi, în general, din lume. La noi se scrie cea mai bună poezie, pentru că rrromânul e născut poet, pentru că în satul rrromânesc s-a născut veşnicia, pentru că Eminescu n-a existat, pentru că...
Cândva, la o emisiune TV – să fi fost „Profesiunea mea, cultura”? O, tempora... –, l-am auzit pe Mircea Cărtărescu, un idol al triburilor mele interioare (pe vremea aia – acum unul dintre şamanii lor first class :) ), spunând senin că, în anii optzeci, el şi prietenii lui lunedişti scriau cea mai bună poezie din lume. Declaraţia de mai sus e redată aproape cuvânt cu cuvânt, e uzitabilă qua citat textual (şi texistenţial, fireşte); în schimb, justificarea de mai jos e, cu siguranţă, parafrază – Cărtărescu îşi motiva tranşanţa prin alegaţia că angajare mai totală decât a lor în scris n-avea cum să existe. Mi s-a părut, atunci, o ipostaziere contrariantă (având în vedere sursa ei) a axiomei protocroniste de mai sus; apoi am înţeles că e, dimpotrivă, o declaraţie de amor poetic, o variantă a prieteniei literare pure, cea mai vie formă de prietenie îndrăgostită (cu toate că livrescă – sau poate tocmai de aia). Prin calitatea lor rarissimă de a face nu numai din viaţă poezie, dar şi din poezie – viaţă, lunediştii chiar scriau cea mai bună poezie din lume, la fel ca echinoxiştii, la fel ca ieşenii metafizici, la fel ca beatnicii, la fel ca tinerii furioşi, la fel ca...
Cea mai bună poezie din lume se scrie, aşadar, şi la noi, dar şi aiurea. După mine, dacă e să mă refer la literaturile ţărilor din fostul bloc comunist, poeţi cel puţin la fel de buni ca românii sunt polonezii. Dacă găsiţi o antologie numită „Young Poets of a New Poland”, apărută în 1993 la Forest Books sub egida UNESCO, nu ezitaţi s-o cumpăraţi/împrumutaţi/xerocopiaţi/furaţi :). Sunt acolo câţiva dintre cei mai buni poeţi din lume – după gustul meu, top 3-ul ar fi compus din Bronislaw Maj, Marcin Swietlicki şi Jacek Podsiadlo. Dar sunt aproape toţi buni şi foarte buni. Iată, deci, în traducere engleză (nu se cade să traduc după o traducere, aşa că o să pun primul pds în altă limbă decât româna – demand pardon), un poem al celui mai bun poet din lume, Marcin Swietlicki.

Aşadar, Marcin Swietlicki, The Truth About Trees:

trees do not have their own holy book
trees have more than enough light air and rain
thin branches stretching up to heaven

the heaven of trees is green powerful fragrant
the creator of trees is as green and powerful as them
their creator has not devised a hell for trees

there is no sin there is no obligation
it’s enough to exist rustle stretch
it’s enough to grow aspire branch out

the creator of trees did not invent a hell for them
particularly fascinating is the trees’ tender indifference
with which they accept humans hung from their lower branches

7 Comentarii:

Teodora Coman spunea...

Ce frumos este acest poem, cu frumuseţea ramurilor gradată discret spre propria ei ambivalenţă (heaven-death)!

Anonim spunea...

Pentru ca dumnezeul lor este un arbore...

Radu Vancu spunea...

Pentru Camir & Tedi, un poem-bonus despre un alt fel de Dumnezeu, de la alt cel mai bun poet din lume: Ioan Es. Pop.
Aşadar, iată ce zice Poetul:

la treizeci şi şase, am învăţat să mă rog. am făcut rost cu chiu cu vai
de un dumnezeu al meu, o păpuşă din gumă, ferfeniţită,
cu buzele groase, cu o mână sărită din umăr,
cu cauciucul de pe pântece tăiat. până la urmă,
numai atâta dumnezeire mi-a fost dat mie să aflu
şi nu-i, poate, păpuşa asta din gumă cel mai puţin dumnezeu
ce i s-a dat unui om.
de asta, în camera unde stau, l-am pus la loc de cinste, pe masă.
la dumnezeul meu, acesta, nu îmi e ruşine să mă rog
nici când mă întorc acasă pe patru cărări, abia reuşind să îi arunc
două-trei vorbe deşucheate înainte să mă prăbuşesc
cu capul pe masă şi cu mâna peste beregata lui.
e drept, cu dumnezeul ăsta de gumă o să fiu mai puţin iertat.
dar, aşa schilod cum este, pare mai puţin nepăsător.
şi când mă rog nu urlu, n-are rost, oricum n-aude,
totuşi i-am retezat urechea, ca să-mi pară
că dacă i-o lăsam m-ar fi putut auzi. deci când mă rog
nu urlu. nu mă jelui. nu cer îndurare. am învăţat să mă rog
ca la orice lucru fără rost. nu mă mai uit la cer,
e limpede: nu am venit de-acolo.
mă rog cum pot: uneori tăvălit pe duşumea, alteori
şuierându-i în urechea teafără un cântec deocheat,
el oricum n-aude, dar cu el e mai puţină teamă,
mai puţină singurătate-n casa asta.
poate doar moartea îmi va fi la fel de nemiloasă
ca moartea pe care dumnezeul celorlalţi o pregăteşte
pentru fiecare dintre-ai lui în parte.


pe dumnezeul meu eu însă-l pot ierta şi pentru asta,
el n-are habar, doarme căzut într-o rână pe masă,
când mă rog nu urlu, el oricum n-aude,
abia lălăi un cântec deşucheat, mă clatin spre el, îi caut gâtlejul,
mă-mpleticesc şi-ngenunchi.

Anonim spunea...

intr-adevar foarte bun

Teodora Coman spunea...

Poemul ăsta realmente m-a îngenuncheat, cred că ar trebui să îl valorizăm, de la poem-bonus, la poem-optimus.Mulţam mult, Radu!

white noise spunea...

am gasit-o azi. am mai luat si una cu poeti germani. multumesc pt recomandare :)

Radu Vancu spunea...

Uf, ce te invidiez pentru asta cu nemtii, sunt practic galben :)
Cat despre polonezi, bag mana-n foc c-o sa-ti placa.

Trimiteți un comentariu

Administrare

Statistici (Vizitatori unici)


"Fără speranţă" (1) "Ghimpl-netotul şi alte povestiri" (1) "Jurnalul unei fete greu de multumit" (2) "Mireasa cu şosete roşii" (1) "Muzeul negru" (1) "negru la albino" (1) "Speranţă abandonată" (1) "Steaua Sudului" (1) "Trei într-o barcă" (1) ”Zbor în bătaia sageții” (1) 47 Îngeri de catifea (1) A.C. Grayling (1) Adela Greceanu (1) Alexandru Muşina (1) Ana Dragu (2) anabasis (1) analogii (1) Andreas Wenning (1) Andrei Oişteanu (1) Angela Marinescu (1) Anii (1) Antologie de poezie şi proză (1) arhitectură ambiental-ecologică (1) arhitectură ambientală (1) Arta Romanului (1) Barbellion (1) Baronul din copaci (2) Basmul Prinţesei Repede-Repede (1) blogosfera (1) blogul de aur (1) Bohumil Hrabal (1) Caitlin Thomas (1) Caius Dobrescu (1) Cartea neliniştirii (1) Cartea tuturor intenţiilor (1) Casele din copaci (1) Centaurul (1) chirnoagă (1) Chris Tanasescu (1) Chrisots Yannaras (1) Claudiu Komartin (2) Club ASTRA (1) Compromisul (1) Conacul (1) Confesiuni (1) Constantin Virgil Bănescu (1) D. Iacobescu (1) Dan Coman (3) Daniel Bănulescu (1) Diana Geacăr (1) Don DeLillo (1) Dylan Thomas (1) ekphrasis într-o frază (1) Ellias Canetti (1) Emil Brumaru (3) Eminescu (2) eros (1) exercitiu de analogie (1) experiment misogin (1) Fântâna lui Julien Ospitalierul (1) feminimalisme (1) Fernando Pessoa (1) filip florian (1) Florin Partene (2) frază despre automutilare (1) Fric (1) Friedensreich Hundertwasser (1) Friedrich Nietzsche (1) Garcia Marquez (1) Gellu Naum (2) Generalul în labirintul său (1) Georgia O' Keefe (1) Gherasim Luca (1) Ghiorghios Seferis (1) Goya (1) Grigore Leşe (1) Horia Roman Patapievici (1) Humanitas (1) Ilarie Voronca (1) Ioan Es. Pop (1) Ion Mircea (1) Ion Monoran (1) ion mureșan (1) Ion Mureşan (3) Ion Negoițescu (1) Ion Zubaşcu (1) Isaac Bashevis-Singer (2) Istoria criticii literare moderne (1) Italo Calvino (1) Iustin Panţa (1) J.J. Rousseau (1) J.M.G. Le Clézio (1) Jeni Acterian (2) Jerome K. Jerome (1) John Berryman (2) John Updike (1) Joseph Brodsky (1) jugendstill (1) Jules Verne (1) jurnal (3) kafka (1) Kiran Desai (1) Lady Lazarus (1) lansare (1) Lawrence tree (1) Leapşă literară (1) Leonid Dimov (1) librăria "Constantin Noica" (1) Limba salvată (1) Liviu Rebreanu (1) loc ideal de refugiu (1) Lucian Raicu (1) Mandiargues (1) Marcin Swietlicki (1) Mariana Marin (2) Marin Mălaicu-Hondrari (2) Mario Vargas Llosa (1) Marius Ianuş (1) Martin Woodside (1) Matei Călinescu (1) Matei Milu (1) Mă numesc Roșu (1) memorii (1) metamorfoza (1) Mihai Eminescu (2) Mihai Ursachi (1) Mihail Medrea (1) Mihail Sebastian (2) Milan Kundera (1) Mircea Cărtărescu (2) Mircea Dinescu (1) mircea ivanescu (1) Mircea Ivănescu (5) Mircea Vulcănescu (1) Moscova - Petuşki (2) Nadejda Mandelştam (1) Nichita Stănescu (4) Nora Iuga (1) O. Nimigean (2) Orhan Pamuk (1) Osip Mandelştam (2) Pampers (1) Pantaleon si vizitatoarele (1) Paul Celan (1) Peştişorul de aur (1) Peter Beagle (1) Petru Aruştei (1) Petru M. Haş (1) poemul de sambata asta (4) Poemul de sâmbăta asta (54) poetii arabi din Spania (1) poeţi mistici (1) poezie (5) poezie italiană din secolul XX (1) poezie populară (1) Praga. (1) premii (1) Previati (1) Probleme personale (1) prozatori cehi (1) proză (2) Radu Vancu (2) recital de poezie (1) remedii contra "uscăciunii preajmei" (1) René Wellek (1) Reverenţa (1) Revista Transilvania (2) roman (13) Romulus Bucur (2) Saadi (1) Salvador Dali (1) Sandro Penna (1) Sara (1) sartre (1) satira (1) Serghei Dovlatov (1) Sibiu (1) Simona Constantinovici (1) Sorin Ilfoveanu (2) spatiu privat (1) Stau in cerdacul tau (1) stilizare (1) Straja Dragonilor (1) Ştefan Agopian (2) Ştefan Aug. Doinaş (1) Ştefan Manasia (1) Teodor Dună (1) The Ship (1) trubadurii (1) Tudor Arghezi (1) Un loc plăcut şi numai al lor (1) Vecinătăţile (1) Venedikt Erofeev (2) Veronica D. Niculescu (1) Victor Ieronim Stoichiţă (1) Vintilă Ivănceanu (1) Virginia Woolf (1) Vlad Moldovan (1) Wittgenstein (1) Zarvă în livada de guave (1)

  ©O carte într-o frază - Template by Dicas Blogger.

SUS