miercuri, 26 august 2009

Bucuria Sebastian

Bineînţeles că tot pe sărmanul Sebastian Mihai cel mititel al meu o să dau vina pentru întârzierea cu care răspund la leapşa lui Dragoş despre Mihail Sebastian al nostru:), dar adevărul e că o parte din vină o poartă şi Mircea Cărtărescu, al cărui excelent articol la temă de aici, numit Tristeţea Sebastian, m-a lăsat, practic şi efectiv, fără cuvinte, întrucât spune exact ce contează cu adevărat şi te face să simţi că e inutil să spui orice altceva pe lângă axioma lui bazală: anume că Sebastian e unul dintre foarte puţinii oameni din întreaga cultură română care nu merită să fie umbriţi. Acum, eu oricum nu cred că studiul Martei Petreu, la al cărei perseverent exerciţiu de umbrire face referire Mircea Cărtărescu, reuşeşte în esenţă să aşeze în penumbre ceva din personalitatea lui Sebastian – sistematicele şi prezumţioasele de- şi re-contextualizări ale frazelor lui „anti-democrate”, „anti-parlamentare” şi „anti-europene” au fost deja deconstruite de Mihai Iovănel (1) şi Ioana Pârvulescu (1 , 2 şi 3), în rubricile lor din Cultura şi România literară, nu mai are rost să le rezum eu aici, cu atât mai mult nu îmi stă în intenţie vreo polemică anume cu teza Martei Petreu. Aşa că nu-mi rămâne să spun decât că, pentru mine, Mihail Sebastian e un ficţionar mediocru, romanele şi piesele sunt prea sentimentale pentru gustul meu şi, pe deasupra, suferă toate de o voinţă de patos simbolic cam adolescentină şi, în orice caz, plictisitoare. Însă jurnalul arată un om net superior scriitorului, din toate punctele de vedere, inclusiv din cel al inteligenţei artistice. Omul Sebastian (care fireşte că la rigoare este tot o proiecţie bine ficţionalizată a jurnalului intim, însă nu în asemenea chichiţe de teorie literară vreau să mă încurc aici) e complet metanoizat de cultură, aşa cum scriitorul Sebastian, rămas încă la stadiul acumulărilor şi tatonărilor livreşti, nu e. Omul Sebastian, de asemenea, nu e suma emoţiilor lui – obsesiv puse în pagină şi uneori maniacal nuanţate, însă aproape întotdeauna controlate de o luciditate aproape calmă, implauzibil de senină, având în vedere contextul în ciuda căruia funcţionează. Şi tocmai această neverosimilă seninătate a lucidităţii e cea care cucereşte cu totul. Ea îţi arată cât de radical (în sens etimologic, adică de la rădăcină) l-au schimbat literatura şi muzica pe omul ăsta şi, subsecvent, te îndreptăţeşte să crezi în (ce vorbe mari, ştiu, dar nu retractez nimic!) eficacitatea funcţiei alchimice a literaturii. Nu a literaturii mediocre a lui Sebastian, ea nu te poate schimba ca om, ci a marii literaturi în general. Şi, în particular, a jurnalului său, el singur, din tot ce a scris, asimilabil marii literaturi, fără să fie propriu-zis literatură. De acord până la ultima fibră din sufletul meu cu minunatul articol al lui Mircea Cărtărescu, aş îndrăzni să spun doar că mi s-ar părea mai potrivit să vorbeşti despre posibilitatea existenţei unui asemenea caz de metanoizare a omului prin artă ca despre o bucurie, nu ca despre o tristeţe. Ca, adică, despre bucuria Sebastian.

18 Comentarii:

Cristian Lisandru spunea...

Există şi astfel de bloguri? Bucurie... Tot respectul...

Radu Vancu spunea...

:)
Mulţumim frumos! Desigur că există, multişoare chiar, le găsiţi în lista noastră de bloguri.

Alexandru spunea...

@Radu Vancu: Ai scris unul din acele texte care isi "metanoizeaza" instantaneu cititorul : )

Radu Vancu spunea...

Alexandru, de ce dai nutret vanitatii mele? Vrei sa ma infranoizezi la fel de instantaneu? :)

(Randurile de mai sus sunt, bineinteles, o cum nu se poate mai neindemanatica maniera de a-ti multumi.)

Alexandru spunea...

Radu, e pentru ca tin mortis sa ma prevalez de dreptul meu inalienabil (qua lector, cum ar spune d-l HRP) de a lauda textele care-mi plac : ) Ar fi pacat sa n-o fac.

Pe de alta parte, promit ca o sa-mi lucrez stilistica elogiilor, ca sa fie cit mai putin stinjenitoare.

Cu drag turiferar (cum ar spune tot d-l HRP),
Alexandru : )

MB spunea...

perfect de acord cu tine a propos de Sebastian. omul e dincoace de cartile sale si dincolo de Jurnalul sau.

Radu Vancu spunea...

@ Alexandru: Aaaa, păi dacă e prevăzută în Carta Drepturilor Lectorului, se schimbă situaţia. Nu călcăm drepturi în picioare şi nu discriminăm, că mintenaş ne ia Madonna la rost în concertul de la Sofia!

@ Mario: Ce faină e formularea ta spiritualistă! Aşadar, perfect de acord cu tine, too :)

Anonim spunea...

...atunci cum sa facem ca în istoria literaturii să rămână Omul, nu Scriitorul?......e imposibil, nu?

Radu Vancu spunea...

@ ora25: Ba nu-i deloc imposibil, pen' că segregaţia asta militară dintre Om şi Scriitor, dintre eul biografic şi eul artistic, e o invenţie modernă, recentă, a lui Proust (care, culmea, în proza lui nu-şi aplică preceptul teoretic din "Contra lui Sainte-Beuve"!), iar premodernii nu scriau niciodată numai despre text, ci şi despre context, pretext etc. Scriau, adică, despre melanjul dintre Om şi Scriitor - de exemplu, un critic de maximă importanţă precum Samuel Johnson îşi numeşte opera cea mai influentă "Lives of the Most Eminent English Poets", iar analizele, extraordinare, sunt deopotrivă ale vieţii şi ale poeziei, fără discriminare.
Fie că se va mai scrie o istorie a literaturii de autor (ceea ce mă îndoiesc), fie că se va proceda, ca în Occident, la alcătuirea de istorii cumulative, în care variile perioade sunt tratate de specialişti, cred că principiul acesta al unei separaţii prea geometrice pentru a putea fi aplicată eficient vieţii va fi abandonat. (De altfel, se vede cât de nedrept funcţionează el chiar şi într-un dicţionar precum "Dicţionarul general al literaturii române".) Tot textul are şi context, şi pretext, şi e o eroare să nu le discuţi şi pe acestea.

Anonim spunea...

Foarte bine, atunci! Vom avea o literatura foarte palpitanta, pe principiul viata bate cartea. Mie personal imi plac oamenii, nu tin neaparat sa fie scriitori. Sunt foarte multumita de raspuns si de amplitudinea cu care mi-a fost imbratisata intrebarea.

Radu Vancu spunea...

Aş zice nu că viaţa bate cartea, ci mai degrabă că viaţa completează cartea. Pentru că, la urma urmei, şi doctorul Johnson scria despre vieţile poeţilor, interesante aşadar nu neapărat în sine, ci mai ales pentru că erau ale unor tipi care scriseseră versuri despre viaţă cu toate ale ei. Dacă aş încerca să găsesc o formulă rezumativă de genul "viaţa bate cartea" (care mi se pare şi prea-prea, şi foarte-foarte), aş spune cam aşa: textul final e bibliografia + biografia. Textul = cartea + viaţa.

Alexandru spunea...

@Radu Vancu: Imi plac enorm formulele tale, asa cum mi-a placut si ecuatia "Marea Obsesie = coincidenţa dintre concreteţea existenţială a literaturii şi concreteţea literară a lumii." pe care ai rezolvat-o in insemnarea despre Lucian Raicu.

Tot incerc sa ma "documentez" pe chestiunea asta. Ti-as fi foarte recunoscator daca mi-ai face citeva recomandari - ca sa le adaug la bibliografia unde i-am adunat pina acum pe L. Raicu, M. Ivanescu, Remy de Gourmont, Vila-Matas, Bolano, Nabokov (cu Sebastian al lui, mai ales), acum l-am adaugat si pe Samuel Johnson.

Merci d'avance! : )

ora25 spunea...

adica textul e şi contextul? :D

AfreudA spunea...

Valeeeeu, tot pe sarmanul MS il barfiti?

Hai ca intre timp am inspirat si eu un iz de 'Orasul cu Salcami' in editia aia care emana mireasma de carte interbelica de la Editura Eminescu.

Sa nu mai vorbim de... limba noastra... romana, sau cum ii zice...

Superb!

Si tot inainte, ca de cand cu Mihail asta... Sebastian, s-a si luminat de ziua, si eu tot in Bloglines ma gasesc.

Va salut!

o.stanomir spunea...

texte si pretexte...

Radu Vancu spunea...

...ba chiar şi contexte... :)

Anonim spunea...

era doar o ..."încercare de probă"

o. stanomir

Tariff spunea...

Sunt cu soțul meu de 7 ani fără copil, eu și soțul meu am încercat tot posibilul, dar nu am avut niciun rezultat, până când am întâlnit o prietenă de-a mea foarte bună care mi-a povestit despre Dr Dawn acuna și cum a ajutat-o, i-am explicat. totul la Dr Dawn acuna dupa ce am contactat-o ​​pe Whatsapp, a promis ca ma ajuta, mi-a dat niste instructiuni pe care le-am facut perfect, spre surprinderea mea am ramas insarcinata la 2 saptamani dupa ce m-a ajutat si acum am un copil frumos acum, Toate mulțumită Dr. Dawn acuna, contactați-o pentru o soluție rapidă la problema dvs.
*Daca vrei sa ramai insarcinata.
*Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
*Dacă vrei să vindeci vreo boală.
*Dacă vrei noroc în viața ta.
*Dacă doriți să opriți avortul spontan și altele,
: e-mail { dawnacuna314@gmail.com}
Whatsapp: +2348032246310

Trimiteți un comentariu

Administrare

Statistici (Vizitatori unici)


"Fără speranţă" (1) "Ghimpl-netotul şi alte povestiri" (1) "Jurnalul unei fete greu de multumit" (2) "Mireasa cu şosete roşii" (1) "Muzeul negru" (1) "negru la albino" (1) "Speranţă abandonată" (1) "Steaua Sudului" (1) "Trei într-o barcă" (1) ”Zbor în bătaia sageții” (1) 47 Îngeri de catifea (1) A.C. Grayling (1) Adela Greceanu (1) Alexandru Muşina (1) Ana Dragu (2) anabasis (1) analogii (1) Andreas Wenning (1) Andrei Oişteanu (1) Angela Marinescu (1) Anii (1) Antologie de poezie şi proză (1) arhitectură ambiental-ecologică (1) arhitectură ambientală (1) Arta Romanului (1) Barbellion (1) Baronul din copaci (2) Basmul Prinţesei Repede-Repede (1) blogosfera (1) blogul de aur (1) Bohumil Hrabal (1) Caitlin Thomas (1) Caius Dobrescu (1) Cartea neliniştirii (1) Cartea tuturor intenţiilor (1) Casele din copaci (1) Centaurul (1) chirnoagă (1) Chris Tanasescu (1) Chrisots Yannaras (1) Claudiu Komartin (2) Club ASTRA (1) Compromisul (1) Conacul (1) Confesiuni (1) Constantin Virgil Bănescu (1) D. Iacobescu (1) Dan Coman (3) Daniel Bănulescu (1) Diana Geacăr (1) Don DeLillo (1) Dylan Thomas (1) ekphrasis într-o frază (1) Ellias Canetti (1) Emil Brumaru (3) Eminescu (2) eros (1) exercitiu de analogie (1) experiment misogin (1) Fântâna lui Julien Ospitalierul (1) feminimalisme (1) Fernando Pessoa (1) filip florian (1) Florin Partene (2) frază despre automutilare (1) Fric (1) Friedensreich Hundertwasser (1) Friedrich Nietzsche (1) Garcia Marquez (1) Gellu Naum (2) Generalul în labirintul său (1) Georgia O' Keefe (1) Gherasim Luca (1) Ghiorghios Seferis (1) Goya (1) Grigore Leşe (1) Horia Roman Patapievici (1) Humanitas (1) Ilarie Voronca (1) Ioan Es. Pop (1) Ion Mircea (1) Ion Monoran (1) ion mureșan (1) Ion Mureşan (3) Ion Negoițescu (1) Ion Zubaşcu (1) Isaac Bashevis-Singer (2) Istoria criticii literare moderne (1) Italo Calvino (1) Iustin Panţa (1) J.J. Rousseau (1) J.M.G. Le Clézio (1) Jeni Acterian (2) Jerome K. Jerome (1) John Berryman (2) John Updike (1) Joseph Brodsky (1) jugendstill (1) Jules Verne (1) jurnal (3) kafka (1) Kiran Desai (1) Lady Lazarus (1) lansare (1) Lawrence tree (1) Leapşă literară (1) Leonid Dimov (1) librăria "Constantin Noica" (1) Limba salvată (1) Liviu Rebreanu (1) loc ideal de refugiu (1) Lucian Raicu (1) Mandiargues (1) Marcin Swietlicki (1) Mariana Marin (2) Marin Mălaicu-Hondrari (2) Mario Vargas Llosa (1) Marius Ianuş (1) Martin Woodside (1) Matei Călinescu (1) Matei Milu (1) Mă numesc Roșu (1) memorii (1) metamorfoza (1) Mihai Eminescu (2) Mihai Ursachi (1) Mihail Medrea (1) Mihail Sebastian (2) Milan Kundera (1) Mircea Cărtărescu (2) Mircea Dinescu (1) mircea ivanescu (1) Mircea Ivănescu (5) Mircea Vulcănescu (1) Moscova - Petuşki (2) Nadejda Mandelştam (1) Nichita Stănescu (4) Nora Iuga (1) O. Nimigean (2) Orhan Pamuk (1) Osip Mandelştam (2) Pampers (1) Pantaleon si vizitatoarele (1) Paul Celan (1) Peştişorul de aur (1) Peter Beagle (1) Petru Aruştei (1) Petru M. Haş (1) poemul de sambata asta (4) Poemul de sâmbăta asta (54) poetii arabi din Spania (1) poeţi mistici (1) poezie (5) poezie italiană din secolul XX (1) poezie populară (1) Praga. (1) premii (1) Previati (1) Probleme personale (1) prozatori cehi (1) proză (2) Radu Vancu (2) recital de poezie (1) remedii contra "uscăciunii preajmei" (1) René Wellek (1) Reverenţa (1) Revista Transilvania (2) roman (13) Romulus Bucur (2) Saadi (1) Salvador Dali (1) Sandro Penna (1) Sara (1) sartre (1) satira (1) Serghei Dovlatov (1) Sibiu (1) Simona Constantinovici (1) Sorin Ilfoveanu (2) spatiu privat (1) Stau in cerdacul tau (1) stilizare (1) Straja Dragonilor (1) Ştefan Agopian (2) Ştefan Aug. Doinaş (1) Ştefan Manasia (1) Teodor Dună (1) The Ship (1) trubadurii (1) Tudor Arghezi (1) Un loc plăcut şi numai al lor (1) Vecinătăţile (1) Venedikt Erofeev (2) Veronica D. Niculescu (1) Victor Ieronim Stoichiţă (1) Vintilă Ivănceanu (1) Virginia Woolf (1) Vlad Moldovan (1) Wittgenstein (1) Zarvă în livada de guave (1)

  ©O carte într-o frază - Template by Dicas Blogger.

SUS