sâmbătă, 22 mai 2010

Poemul de sâmbăta asta (57)

L-am auzit pe Mircea Cărtărescu citindu-l la Maratonul European de Poezie de la Sibiu, din 2007. Mi-a strâns stomacul. Aşa cum a făcut-o şi acum, când l-am citit în Nimic. Un poem ca acesta (şi ca toate celelalte din volum) nu poate avea drept cauză decât disperarea unui om pentru care literatura a fost de la bun început miza esenţială, totul sau nimic; şi care a înţeles că, de fapt, literatura e totul şi nimic. (Adică, în fine, Totul şi Nimic.)

Aşadar, Mircea Cărtărescu, Nori peste blocul de vizavi

Nu pot mişca acul busolei doar concentrându-mă.
Am încercat. Nu sunt în stare.
Nu pot transmite imaginea unei cărţi de joc. Am încercat.
Am vrut să levitez, şi stând pe spate în sudoarea patului desfăcut
m-am concentrat jumătate de oră până am simţit că înnebunesc.
Am încercat în metrou să fac o fată să se uite la mine
şi fireşte că nu s-a uitat.
Doamne, nu sunt alesul tău!

Mintea mea nu poate să schimbe lumea.
Nu am destulă dragoste, destulă credinţă.
Nu am o aură în jurul capului.
Nu mi te-ai arătat şi nu mi-ai dat nici un semn.

Pipăi cu degetele muşamaua feţei de masă:
ea nu cedează, nu se transformă în aburi roşcaţi.
Ating buclele fetiţei mele:
ele sunt moi şi auriu întunecate.
Nimic nu e altfel decât îmi spun simţurile. Nu există iluzia.
Mintea mea e oglinda plană a lumii.

Plană, plată.
Nici o zgârietură.
Nici o viaţă anterioară, nici o făptură ectoplasmatică.
Nici Agarthi, nici Shambala
nici Maya, cât despre vise
ele sunt doar cosmetice pe nimic.

Privesc în focul aragazului, ca hipnotizat.
Ştiu că am stat într-un uter.
Ştiu că voi sta într-un sicriu. Sau voi mânji pământul cu sângele meu.
Nu voi găsi eu fisura.
Nu voi întoarce eu capul din fotografia de grup.

12 Comentarii:

Veronica spunea...

Şi eu tot în Nimic îmi petrec ziua.
Şi mă miram la început - de unde o ştiu, de unde le ştiu?... Uitasem de maraton!

Radu Vancu spunea...

Veronica, nu-ş cum faci, că numai în versuri minunate vorbeşti - "Şi eu tot în Nimic îmi petrec ziua", adică. SĂ fie contaminarea exegetului cititor de la sujetul citit? :)

Veronica spunea...

Uite, cred că-i invidiez pînă la durere pe cei ce pot să scrie poezie.
Of, contaminarea ar fi o minune la care nu ne e permis nici să visăm. Dar mă plimb iarăşi prin Tei şi mi-e bine, mi-e bine.

white noise spunea...

e minunata cartea asta, mai mult nu pot sa zic, am cam ramas fara cuvinte. tare fericita-s ca a aparut.

mirela spunea...

Vai, e minunat poemul. Multumesc ca l-ai postat.

Radu Vancu spunea...

@ Veronica: Iar ei invidiază până la sânge prozatorii, te asigur :) (Spune undeva Marin Mălaicu o chestiune crudă şi esenţială - literatura altora ne face atât de mult bine, a noastră atât de mult rău. Iar el e şi poet, şi prozator - deci e clar că durerea e epigenerică.)

@ White Noise: Şi eu, am aşteptat-o de când cred că se numea, în jurnal, "L.a.t." (sper să nu greşesc). E mult mai adevărată decât aprecia M.C. în paginile de jurnal în care aducea vorba de ea. Şi are, ca şi "Regele dimineţii", un ton... înţelepţit (da, ştiu, sună ca dracu), vorbesc amândoi, şi Muşina, şi Cărtărescu, aşa de franc şi de fără fason despre totul şi nimicul vieţilor noastre, încât n-ai cum să nu-i crezi că e pe bune.

Radu Vancu spunea...

@ Mirela: Plăcerea e de partea... noastră, a tuturor.

Veronica spunea...

Radu, "Sînt gelos cînd bat la maşină,/ Sînt gelos cînd îl citesc pe Muşină". :)

Radu Vancu spunea...

Cum spunea il miglior fabbro, It all coheres, even when it does not cohere... :)

Veronica spunea...

Well, it does not... Dar se lipeşte de gelozia mea profundă, chiar dacă de altă natură. :)
Uf, şi mi s-a terminat cartea între timp.

Diana Alzner spunea...

Şi eu am fost geloasă pentru neputinţa de-a scrie poezie. Am scris multe versuri, desigur, dar nu poezie. Sunt însă recunoscătoare că "mi se strânge stomacul" şi mie când citesc poeziile altora, unele dintre ele...

Radu Vancu spunea...

@ Diana Alzner: E mai important să ţi se strângă stomacul la poezia altora decât să scrii tu însuţi. Fie şi numai pentru că respectiva contracţie a viscerelor îţi arată clar că eşti viu; pe când scrisul nu îţi garantează asta.

Trimiteți un comentariu

Administrare

Statistici (Vizitatori unici)


"Fără speranţă" (1) "Ghimpl-netotul şi alte povestiri" (1) "Jurnalul unei fete greu de multumit" (2) "Mireasa cu şosete roşii" (1) "Muzeul negru" (1) "negru la albino" (1) "Speranţă abandonată" (1) "Steaua Sudului" (1) "Trei într-o barcă" (1) ”Zbor în bătaia sageții” (1) 47 Îngeri de catifea (1) A.C. Grayling (1) Adela Greceanu (1) Alexandru Muşina (1) Ana Dragu (2) anabasis (1) analogii (1) Andreas Wenning (1) Andrei Oişteanu (1) Angela Marinescu (1) Anii (1) Antologie de poezie şi proză (1) arhitectură ambiental-ecologică (1) arhitectură ambientală (1) Arta Romanului (1) Barbellion (1) Baronul din copaci (2) Basmul Prinţesei Repede-Repede (1) blogosfera (1) blogul de aur (1) Bohumil Hrabal (1) Caitlin Thomas (1) Caius Dobrescu (1) Cartea neliniştirii (1) Cartea tuturor intenţiilor (1) Casele din copaci (1) Centaurul (1) chirnoagă (1) Chris Tanasescu (1) Chrisots Yannaras (1) Claudiu Komartin (2) Club ASTRA (1) Compromisul (1) Conacul (1) Confesiuni (1) Constantin Virgil Bănescu (1) D. Iacobescu (1) Dan Coman (3) Daniel Bănulescu (1) Diana Geacăr (1) Don DeLillo (1) Dylan Thomas (1) ekphrasis într-o frază (1) Ellias Canetti (1) Emil Brumaru (3) Eminescu (2) eros (1) exercitiu de analogie (1) experiment misogin (1) Fântâna lui Julien Ospitalierul (1) feminimalisme (1) Fernando Pessoa (1) filip florian (1) Florin Partene (2) frază despre automutilare (1) Fric (1) Friedensreich Hundertwasser (1) Friedrich Nietzsche (1) Garcia Marquez (1) Gellu Naum (2) Generalul în labirintul său (1) Georgia O' Keefe (1) Gherasim Luca (1) Ghiorghios Seferis (1) Goya (1) Grigore Leşe (1) Horia Roman Patapievici (1) Humanitas (1) Ilarie Voronca (1) Ioan Es. Pop (1) Ion Mircea (1) Ion Monoran (1) ion mureșan (1) Ion Mureşan (3) Ion Negoițescu (1) Ion Zubaşcu (1) Isaac Bashevis-Singer (2) Istoria criticii literare moderne (1) Italo Calvino (1) Iustin Panţa (1) J.J. Rousseau (1) J.M.G. Le Clézio (1) Jeni Acterian (2) Jerome K. Jerome (1) John Berryman (2) John Updike (1) Joseph Brodsky (1) jugendstill (1) Jules Verne (1) jurnal (3) kafka (1) Kiran Desai (1) Lady Lazarus (1) lansare (1) Lawrence tree (1) Leapşă literară (1) Leonid Dimov (1) librăria "Constantin Noica" (1) Limba salvată (1) Liviu Rebreanu (1) loc ideal de refugiu (1) Lucian Raicu (1) Mandiargues (1) Marcin Swietlicki (1) Mariana Marin (2) Marin Mălaicu-Hondrari (2) Mario Vargas Llosa (1) Marius Ianuş (1) Martin Woodside (1) Matei Călinescu (1) Matei Milu (1) Mă numesc Roșu (1) memorii (1) metamorfoza (1) Mihai Eminescu (2) Mihai Ursachi (1) Mihail Medrea (1) Mihail Sebastian (2) Milan Kundera (1) Mircea Cărtărescu (2) Mircea Dinescu (1) mircea ivanescu (1) Mircea Ivănescu (5) Mircea Vulcănescu (1) Moscova - Petuşki (2) Nadejda Mandelştam (1) Nichita Stănescu (4) Nora Iuga (1) O. Nimigean (2) Orhan Pamuk (1) Osip Mandelştam (2) Pampers (1) Pantaleon si vizitatoarele (1) Paul Celan (1) Peştişorul de aur (1) Peter Beagle (1) Petru Aruştei (1) Petru M. Haş (1) poemul de sambata asta (4) Poemul de sâmbăta asta (54) poetii arabi din Spania (1) poeţi mistici (1) poezie (5) poezie italiană din secolul XX (1) poezie populară (1) Praga. (1) premii (1) Previati (1) Probleme personale (1) prozatori cehi (1) proză (2) Radu Vancu (2) recital de poezie (1) remedii contra "uscăciunii preajmei" (1) René Wellek (1) Reverenţa (1) Revista Transilvania (2) roman (13) Romulus Bucur (2) Saadi (1) Salvador Dali (1) Sandro Penna (1) Sara (1) sartre (1) satira (1) Serghei Dovlatov (1) Sibiu (1) Simona Constantinovici (1) Sorin Ilfoveanu (2) spatiu privat (1) Stau in cerdacul tau (1) stilizare (1) Straja Dragonilor (1) Ştefan Agopian (2) Ştefan Aug. Doinaş (1) Ştefan Manasia (1) Teodor Dună (1) The Ship (1) trubadurii (1) Tudor Arghezi (1) Un loc plăcut şi numai al lor (1) Vecinătăţile (1) Venedikt Erofeev (2) Veronica D. Niculescu (1) Victor Ieronim Stoichiţă (1) Vintilă Ivănceanu (1) Virginia Woolf (1) Vlad Moldovan (1) Wittgenstein (1) Zarvă în livada de guave (1)

  ©O carte într-o frază - Template by Dicas Blogger.

SUS