sâmbătă, 23 ianuarie 2010

Poemul de sâmbăta asta (40)

Nu ştiu exact unde am debutat - mi-au apărut în noiembrie 2000, absolut simultan, două pagini de poezie, una în "Timpul", alta în "Transilvania". Cei de la revista ieşeană mi-au cerut o poză; n-aveam, şi atunci O. Nimigean, pe care nu-l cunoşteam, mi-a desenat cu "pix de Maastricht", cum scria în legenda anexă, un portret imaginar, dedus de el din natura textelor mele. Peste patru ani, când ne-am cunoscut, n-am fost chiar aşa de surprins să constat că tipul schiţat de el îi semăna ca două picături de apă: pletos, zvelt, figură de anarhist blând - ce mai, exact pe dos faţă de ce eram/sunt eu. Ne strânserăm mâinile, apoi Nimigean mă examină scurt de după ochelarii sapienţiali şi conchise: "Eşti leit portretul meu!". N-am avut inima să-l contrazic.
Ca să-mi spăl cât de cât păcatul de omisiune de autodenunţ, transcriu mai jos una din poeziile mele preferate din nouăzecismul poetic.

Aşadar, O. Nimigean, banda I

numai dumnezeu m-ar putea scoate de-aici dar dumnezeu nu există poezie poezie fir tors din caierul maţelor cuvânt fertilizat de secreţii aură electrică a gonadelor nimeni eşti tu abis baroc ovalul feţei fetei fără faţă tiv strălucitor al golului

n-am crezut niciodată în tine ai fost şi-ai rămas cârja mea de eter în care se sprijină uneori nefiinţa-mi orgolioasă monstrul dospit în vintre crescut de celule ADN-ul stupid

neant proteic, fost-ai de toate ai luat toate chipurile mi-ai făcut cu ochiul tău vid din oglinda în care atât de-ndelung am privit dar şi din coada păunului dar şi dintre pleoapele groase şi roşii căscate între picioarele femeilor

nu te-ai sfiit să-mi fii mamă şi tată iubită şi fiu grădină şi patrie nu ţi-a fost ruşine să te laşi mângâiată în nopţi nesfârşite moale pisică birmană ai fost eu însumi crescută ca o formă perfectă peste forma trupului meu încât am jucat - încercând să te mint şi minţindu-te - rolul zeului

dar eu n-am fost decât clovnul măscăriciul am fost acoperind cu vopsea şi scălâmbăieli moartea şi muţenia aruncând un giulgiu vopsit în culori ţipătoare peste formele trupului tău inexistent

numai dumnezeu m-ar putea scoate de-aici dar dumnezeu nu există există doar crucea plutind în înalturi ca o uriaşă pasăre de pradă

8 Comentarii:

Anonim spunea...

În sfârşit, Radu, ai postat poemul! Ce poem, într-adevăr! Ce apoteotic a încheiat Ovidiu Nimigean cu imaginea crucii,care se potriveşte leit tabloului lui Dali cu Christ imponderal, căruia nu mai are nevoie să i se vadă faţa...
Proteismul ăsta m-a marcat şi pe mine atunci când am citit pentru prima dată din poezia lui Nimigean.

Radu Vancu spunea...

Da, aşa-i că-i grozav? Ar cam trebui să scoată o antologie cu volumele lui la o editură cu distribuţie - se găsesc aşa de greu, debutul, de exemplu ("Scrieri alese", din '92), a ieşit în... 50 de exemplare...

Anonim spunea...

E excelent poemul, o să-l învăţ pe de rost.

Anonim spunea...

Da, aşa-i. Din păcate,nu ştiu absolut nimic de volumul de debut, în afară de titlu!

Radu Vancu spunea...

@ Cerculeţ: Uite un poem naiv, după modelul poeziilor lui Iv (cum altfel?) cel naiv:

Avantajul Cerculeţului

Cerculeţul îşi învaţă poezia favorită
Şi apoi şi-o poate spune într-o buclă infinită!

Radu Vancu spunea...

@ A ieşit în 50 exemplare, în '92, cum ziceam, şi Nimigean a stabilit un preţ de un milion pe bucată, când salariul mediu era, cred, vreo zece mii de lei. :)

Radu Vancu spunea...

@ Însemnări din subterană comnetariul anterior, normal

Anonim spunea...

Sigur că da, din comentariul tău am aflat, se subînţelege! :) :)

Trimiteți un comentariu

Administrare

Statistici (Vizitatori unici)


"Fără speranţă" (1) "Ghimpl-netotul şi alte povestiri" (1) "Jurnalul unei fete greu de multumit" (2) "Mireasa cu şosete roşii" (1) "Muzeul negru" (1) "negru la albino" (1) "Speranţă abandonată" (1) "Steaua Sudului" (1) "Trei într-o barcă" (1) ”Zbor în bătaia sageții” (1) 47 Îngeri de catifea (1) A.C. Grayling (1) Adela Greceanu (1) Alexandru Muşina (1) Ana Dragu (2) anabasis (1) analogii (1) Andreas Wenning (1) Andrei Oişteanu (1) Angela Marinescu (1) Anii (1) Antologie de poezie şi proză (1) arhitectură ambiental-ecologică (1) arhitectură ambientală (1) Arta Romanului (1) Barbellion (1) Baronul din copaci (2) Basmul Prinţesei Repede-Repede (1) blogosfera (1) blogul de aur (1) Bohumil Hrabal (1) Caitlin Thomas (1) Caius Dobrescu (1) Cartea neliniştirii (1) Cartea tuturor intenţiilor (1) Casele din copaci (1) Centaurul (1) chirnoagă (1) Chris Tanasescu (1) Chrisots Yannaras (1) Claudiu Komartin (2) Club ASTRA (1) Compromisul (1) Conacul (1) Confesiuni (1) Constantin Virgil Bănescu (1) D. Iacobescu (1) Dan Coman (3) Daniel Bănulescu (1) Diana Geacăr (1) Don DeLillo (1) Dylan Thomas (1) ekphrasis într-o frază (1) Ellias Canetti (1) Emil Brumaru (3) Eminescu (2) eros (1) exercitiu de analogie (1) experiment misogin (1) Fântâna lui Julien Ospitalierul (1) feminimalisme (1) Fernando Pessoa (1) filip florian (1) Florin Partene (2) frază despre automutilare (1) Fric (1) Friedensreich Hundertwasser (1) Friedrich Nietzsche (1) Garcia Marquez (1) Gellu Naum (2) Generalul în labirintul său (1) Georgia O' Keefe (1) Gherasim Luca (1) Ghiorghios Seferis (1) Goya (1) Grigore Leşe (1) Horia Roman Patapievici (1) Humanitas (1) Ilarie Voronca (1) Ioan Es. Pop (1) Ion Mircea (1) Ion Monoran (1) ion mureșan (1) Ion Mureşan (3) Ion Negoițescu (1) Ion Zubaşcu (1) Isaac Bashevis-Singer (2) Istoria criticii literare moderne (1) Italo Calvino (1) Iustin Panţa (1) J.J. Rousseau (1) J.M.G. Le Clézio (1) Jeni Acterian (2) Jerome K. Jerome (1) John Berryman (2) John Updike (1) Joseph Brodsky (1) jugendstill (1) Jules Verne (1) jurnal (3) kafka (1) Kiran Desai (1) Lady Lazarus (1) lansare (1) Lawrence tree (1) Leapşă literară (1) Leonid Dimov (1) librăria "Constantin Noica" (1) Limba salvată (1) Liviu Rebreanu (1) loc ideal de refugiu (1) Lucian Raicu (1) Mandiargues (1) Marcin Swietlicki (1) Mariana Marin (2) Marin Mălaicu-Hondrari (2) Mario Vargas Llosa (1) Marius Ianuş (1) Martin Woodside (1) Matei Călinescu (1) Matei Milu (1) Mă numesc Roșu (1) memorii (1) metamorfoza (1) Mihai Eminescu (2) Mihai Ursachi (1) Mihail Medrea (1) Mihail Sebastian (2) Milan Kundera (1) Mircea Cărtărescu (2) Mircea Dinescu (1) mircea ivanescu (1) Mircea Ivănescu (5) Mircea Vulcănescu (1) Moscova - Petuşki (2) Nadejda Mandelştam (1) Nichita Stănescu (4) Nora Iuga (1) O. Nimigean (2) Orhan Pamuk (1) Osip Mandelştam (2) Pampers (1) Pantaleon si vizitatoarele (1) Paul Celan (1) Peştişorul de aur (1) Peter Beagle (1) Petru Aruştei (1) Petru M. Haş (1) poemul de sambata asta (4) Poemul de sâmbăta asta (54) poetii arabi din Spania (1) poeţi mistici (1) poezie (5) poezie italiană din secolul XX (1) poezie populară (1) Praga. (1) premii (1) Previati (1) Probleme personale (1) prozatori cehi (1) proză (2) Radu Vancu (2) recital de poezie (1) remedii contra "uscăciunii preajmei" (1) René Wellek (1) Reverenţa (1) Revista Transilvania (2) roman (13) Romulus Bucur (2) Saadi (1) Salvador Dali (1) Sandro Penna (1) Sara (1) sartre (1) satira (1) Serghei Dovlatov (1) Sibiu (1) Simona Constantinovici (1) Sorin Ilfoveanu (2) spatiu privat (1) Stau in cerdacul tau (1) stilizare (1) Straja Dragonilor (1) Ştefan Agopian (2) Ştefan Aug. Doinaş (1) Ştefan Manasia (1) Teodor Dună (1) The Ship (1) trubadurii (1) Tudor Arghezi (1) Un loc plăcut şi numai al lor (1) Vecinătăţile (1) Venedikt Erofeev (2) Veronica D. Niculescu (1) Victor Ieronim Stoichiţă (1) Vintilă Ivănceanu (1) Virginia Woolf (1) Vlad Moldovan (1) Wittgenstein (1) Zarvă în livada de guave (1)

  ©O carte într-o frază - Template by Dicas Blogger.

SUS