marți, 26 ianuarie 2010

Christos Yannaras, "Heidegger şi Areopagitul"

De Yannaras mai citisem acum vreo zece ani "Abecedar al credinţei - Introducere în teologia ortodoxă", bună, dar mai degrabă un soi de manual (cum anunţa, de altfel, şi subtitlul), aşa că am rămas un pic deconcertat de excelentul control bibliografic şi terminologic din "Heidegger şi Areopagitul". Scoasă în 2009 la editura Anastasia, într-un format stylish (deşi gri - sau poate tocmai de aia), cartea face parte dintr-o ambiţioasă şi utilă colecţie numită "Pachetul formativ", în care au mai apărut destule cărţi tot una şi una, cum ar fi "Meditaţii la Dumnezeiasca Liturghie" a lui Gogol, "Epistolele" lui Grigorie Palamas, "Iubirea nebună a lui Dumnezeu" a lui Paul Evdokimov, "Istorie şi adevăr" a lui Paul Ricoeur, "Retractationes / Revizuiri" a Sfântului Augustin - aşa, en passant, trebuie neapărat să spun că m-a cam dezamăgit, la o casă cu aşa ştaif, genuflexiunea obedientă prin care e tras de urechi şi pus la colţul lui de "fericit", nu de "sfânt".
Studiul lui Yannaras este o istorie tehnică şi (hiper)condensată a apofatismului; ideea lui vertebrantă e următoarea: apofatismul occidental a făcut posibil nihilismul secolului al XIX-lea. Gândirea apofatică a Părinţilor Bisericii occidentale, în clipa în care spune: neg (apophasko, în greceşte, opus lui cataphasko, afirm) posibilitatea cunoaşterii raţionale a lui Dumnezeu, conchide că soluţia ar consta în perfecţionarea tehnicilor raţiunii. Efectul direct al unui asemenea silogism - scolasticismul secolelor XIII-XV, cu formidabila lui maşinărie raţionalistă; care, la rândul lui, are ca efect direct, spune Yannaras, raţionalismul cartezian şi dezvoltările lui ulterioare, prelungite de pozitivismul secolului al XIX-lea. Aşadar, pe parcursul a mai bine de un mileniu şi jumătate, gândirea raţională despre Dumnezeu şi-a mutat accentul dinspre Dumnezeu spre raţiune, înlocuindu-l în final pe Cel Dintâi cu cea din urmă şi făcând posibilă faimoasa propoziţie a lui Hegel: "Dumnezeu este ceea ce filosofează în filosofi". Cu cuvintele lui Yannaras: "edificiul metafizicii europene a fost înălţat pe temeiul premisei existenţei lui Dumnezeu, dar cu excluderea progresivă a prezenţei lui Dumnezeu în lume".
Comprimând violent etapele, teza cărţii ar putea fi rezumată astfel: apofatismul occidental face posibilă constatarea disperată a lui Nietzsche, după care "Dumnezeu e mort" (teologul grec găseşte precedenţe ale propoziţiei într-o carte de imnuri protestante din secolul al XVIII-lea, după care în Vinerea Mare se cânta: "Vai, ce amarnică nenorocire! Dumnezeu însuşi zace mort!"). Yannaras optează decisiv pentru antiraţionalismul nietzschean, de fapt pentru interpretarea heideggeriană a lui Nietzsche - "atunci când vorbeşte despre creştinism", spune Heidegger, "Nietzsche nu se referă la viaţa creştină (aşa cum rezultă ea din Evanghelii şi din învăţătura lui Pavel). Creştinismul este, pentru Nietzsche, manifestarea istorică, lumească şi politică a Bisericii şi a pretenţiilor ei la autoritate asupra lumii occidentale şi a civilizaţiei acesteia, în epoca modernă". După Heidegger, şi implicit după Yannaras, Nietzsche ar urmări "să pună capăt substituirii realului prin conceptul abstract", recuperând astfel pentru modernitate atât empirismul presocratic, cât şi (aici nu mai sunt de acord cu Yannaras) empirismul Părinţilor greci ai Bisericii, pentru care apofatismul admitea imposibilitatea cunoaşterii Esenţei divine, dar chema la participarea la Divinele Lucrări (pe care teologia occidentală nu le discută), fiind deci tot un empirism.
Respingerea teologilor de către un teolog, în numele lui Nietzsche - ăsta-i motivul pentru care Yannaras mi-a devenit deodată aşa de simpatic şi pentru care din nou am depăşit limitele frazei-standard. Şi tot de asta cartea asta, cu tot jargonul şi cu toate tehnicalităţile, mi se pare mai degrabă o scrisoare de dragoste.

14 Comentarii:

Anonim spunea...

Într-adevăr,scolasticienii şi urmaşii lor contrariază. Formula lui Evdokimov este una dintre cele mai fericite pentru a exprima esenţa creştinismului. Ea se referă atât la "nebunia" lui Dumnezeu din perspectiva neînţelegerii oamenilor, cât şi la "nebunii întru Hristos".
Pe de altă parte, când ai de-a face cu aşa-zişi
"nebuni întru Hristos" care nu aleg din Evanghelii decât terifiantul, raţionalismul scolastic ca demnitate marcată a persoanei umane (evident că Biserica de Răsărit nu ignoră acest aspect, dar apologeţii ei mai "apucaţi",da)te "răcoreşte".
Fie şi din asta se vede că deşertăciune sunt toate, în primul rând nevoia de slavă ce se citeşte în gândul că prea multă smerenie strică.
Interpretarea heideggeriană a lui Nietzche în această problemă este deja canonică, dar culmea e că Heidegger însuşi concepe Fiinţa ca pe un loc în care numai cu uriaşe eforturi speculative poţi da de Dumnezeu.
E bine c-am aflat de această carte.

Anonim spunea...

Dar e mai multă căldură şi un adevărat umanism în textele ce lasă logicismul şi raţionalismul în plan secund.

Radu Vancu spunea...

@ Anonim 1: Într-adevăr, scolastica e un bun antiderapant - te ajută, ca să zic aşa, să nu devii Naphta, "apucatul" suicidar din "Muntele vrăjit". Însă ceea ce acuză Nietzsche şi, în exegeza lui nietzscheană, Heidegger e poziţia centrală pe care raţiunea şi logica ajung s-o ocupe abuziv în gândirea despre Dumnezeu. E un soi bizar, oarecum paradoxal, aporetic aproape, de eroare de sistem cauzată de hiperraţionalizare. Gândirea raţională despre Dumnezeu devine, pe durata a câteva secole, gândire despre raţiune, adică despre Raţiune. Sau, cum sintetic spune H., "metafizica occidentală se întemeiază pe primatul logicii". Ca urmare, "în locul subminatei autorităţi a lui Dumnezeu (...) este promovată autoritatea raţiunii".
Într-adevăr, H. face cel puţin într-un loc, în "Uber den Humanismus", deosebire între Fiinţă şi Dumnezeu - "Fiinţa este dincolo de orice fiinţă şi totuşi este mai aproape de om decât orice fiinţă, fie că este vorba de o stâncă, de un animal, de o operă de artă, de o maşinărie, fie că este vorba de un înger ori Dumnezeu. Fiinţa este tot ceea ce este mai apropiat. Însă această proximitate maximă rămâne, pentru om, tot ceea ce este mai îndepărtat". Din enumerare reiese clar că Fiinţa nu e, oricât de inteligent am putea specula, Dumnezeu.

@ Anonim 2: Total de acord! Chestiunea e, în ce mă priveşte, că, păstrând rezerve faţă de prea apucatul iraţionalist Naphta, aproape că-l detest totuşi pe prea pozitivist-căldicelul Settembrini :) Soluţiile non-raţionaliste îmi convin, însă detest cultul iraţionalismului. Oare se poate ieşi din dilema asta? :)

Anonim spunea...

Îţi mulţumesc pentru generoasele răspunsuri.
Anonimul 2, după ce s-a exprimat ca Anonim 1, a simţit ceva în neregulă. Nici măcar nu trebuie ieşit din această dilemă. Ea însăşi este soluţia, pentru cei care o pot echilibra.
Fermecătoare în anonimat este dezinhibarea. Periculos este faptul că nu te poţi autentifica.
Dar pentru că alienarea nu este chiar atotputernică,
Lorena Stuparu

MB spunea...

Sincer, nu văd pentru ce Yannaras a preferat să creadă că nihilismul de sec. XIX-XX e chiar aşa de strâns legat de apofatismul care face dogma laxă şi susţine libertatea gândirii umane până la ultimele consecinţe. În fine...Serghei Bulgakov dă o altă interpretare istoriei apofatismului în Occident (vezi ”Lumina neînserată”, aceeaşi excelentă casă editorială). Varianta părintelui Bulgakov e mai aproape de mărturisirea filosofică a credinţei. La Yannaras eu n-am sesizat decât ceva elitism, ceva subţirime, ceva dorinţă de controversă - ingrediente ale unui amestec potrivit mai degrabă spiritului sorbonard de care face uz. Nu că ar fi ceva rău, eu nu-l critic, dimpotrivă. Dar în materie de apofatism dionisian mergem la cei care sunt cu adevărat în temă: Paul Rorem, Hathaway, Eric Perl & alii.
Iar în ceea ce-l priveşte pe Heidegger - n-am văzut în cartea lui Yannaras prea clar sondată diferenţa ontic-ontologic. Poate că e de minimă importanţă sau accentul a fost deplasat spre conjunţia din titlu. Dar chiar şia aşa, mă aşteptam la mai mult...Tema e prea generoasă pentru un singur volumaş.
Am mai multă încredere în Yannaras, autorul acelei frumoase cărţulii numită ”Libertatea moralei”

Radu Vancu spunea...

Şi eu sunt convins că a vrut să arunce niscai sămânţă de scandal - şi tocmai de aia îmi place. Nu-s aşa de convins, pe de altă parte, că ar fi vorba doar "de ceva dorinţă de controversă", adică pe lângă asta are şi control şi expertiză pe ce spune - a se vedea mai ales paginile despre Fiinţă şi fiinţe, despre Esenţă şi existente, la Heidegger. E, adică, un tip care ştie ce spune şi vrea să agite un pic spiritele, spunând lucurile mai apăsat sau, după caz, mai provocator. Nu-i, în nici un caz, un impostor. Chiar dacă, într-adevăr, studiul e mai interesat de Heidegger şi Nietzsche decât de exegeza dionisiană (rezumându-se la discutarea "numelor divine" şi a gloselor lui Maxim Mărturisitorul pe marginea lor.)
În ce priveşte relaţia dintre nihilismul secolului XIX şi apofatismul de origine patristică, tocmai asta ar fi legătura - ambele ajung să absolutizeze raţiunea şi, subsecvent, "să facă dogma laxă şi să susţină gândirea umană până la ultimele ei consecinţe". Ceea ce Nietzsche, Yannaras dixit, ar veni să amendeze & remedieze.
(Na, mi s-a părut că eşti prea aspru cu Yannaras, nu se făcea să nu-l apăr, mai ales că eu l-am adus în situaţie, nu? :) )

camir spunea...

E,intr-adevar,un mare paradox, as spune o gluma sinistra. Dar e ciudat cum scolasticii au pornit de la teza ca Dumnezeu nu poate fi cunoscut rational, si tocmai acea cale au ales-o, desi o considerau limitata. A dezvolta ratiunea! Asta a fost visul lor,sa o faca apta sa reveleze absolutul. Matematic, da. Dar de la un punct incolo matematica e inutila. Ne trebuie un alt organ, clar.
Asadar, raul cel mare facut divinitatii il aduc tocmai sustinatorii ei, nu ca asta ar fi o mare noutate. ( Ma declar un mic impostor; nu am citit decat Jurnalul fericirii, din zona asta; dar poate ca e suficient si e de recitit; sunt masa care se bucura de o cartoaie maruntita pentru neinitiati; asadar, foarte interesant articol)

MB spunea...

@ Radu Vancu.......E adevărat că am fost cam aspru cu Yannaras. Îl ţin minte de la o conferinţă ASCOR din Bucureşti. Venisem la conferinţa cu pricina tocmai din cauza acestei cărţi. Eram mai mult decât curios să-l văd în carne şi oase pe cel care îi asociase pe Areopagit şi pe Heidegger. Am rămas cu impresia unui om obosit, semiblazat, monoton. N-a adus în discuţie decât teme foarte generale. Dar, în fine, lucrurile astea nu contează. Cartea asta rămâne o referinţă mai ales pentru teologii interesaţi de Heidegger, stârneşte interesul. Pentru filosofi....cred că e utilă ca exerciţiu comparatist. Merita aprofundat subiectul în orice caz.

@ Camir.......Să nu uităm de teoria aquiniană a dublului adevăr. Nepermisă în ortodoxie.
Matematica e mai utilă decât vrem să credem. Incompletitudinea axiomaticii unui sistem formal face posibilă deschiderea aripilor. Iar asta se întâmplă DINĂUNTRUL matematicii.

Radu Vancu spunea...

@ Camir: Da, e o soluţie de tip Cănuţă, om sucit :). Însă gândirea în sine e sucită, în orice domeniu s-ar aplica. Constată că omul nu poate zbura, şi atunci ţine morţiş să-l facă să zboare. Ş.a.m.d. Maimuţele care gândeau corect n-au coborât, însă, din copac :)
Eu prefer, însă, silogismelor scolasticii acea propoziţie a, cred, Sfântului Ioan Scărarul - "Nu gândi". E un minunat principiu de morală practică, zău dacă nu! :) Mai ales pus în conjuncţie cu acea fabulă despre sfântul întrebat ce făcea înainte de revelaţie. "Tăiam lemne, săpam, aduceam apă". Apoi, întrebat ce face după revelaţie, răspunde. "Tai lemne, sap, aduc apă".

@ MB: Pe mine impresia ta privitoare la Yannaras mă duce cu gândul la singura conferinţă în care l-am văzut pe Eugeniu Coşeriu - mă dusesem pregătit să-l văd pe omul care a revoluţionat poetica în universităţile americane, în legătură cu care japonezii spuseseră, parafrazând celebra vorbă a lui Malraux, "lingvistica secolului XXI va fi coşeriană sau nu va fi deloc", principalul opnonent al lui Ricoeur în metaforologie, cunoscătorul (vorbitorul?) a 17 limbi etc. etc. Şi am văzut, la fel, un bătrân obosit, lipsit de charisma de care vorbeau toţi.
Îmi aminteşte şi de Blaga, cel mai plictisitor profesor al cerchiştilor sibieni - îşi citea efectiv cărţile.
Însă nu mă pot supăra nici pe Coşeriu, nici pe Blaga. Sunt nişte plictisitori teribili, dar... teribili! :)

MB spunea...

:)))
Aşa e...
De altfel se spune că Heidegger însuşi era atât de şters pe la celebrele lui conferinţe încât mulţi se întrebau dacă acesta era într-adevăr autorul Sein und Zeit-ului, cartea cea mai importantă din filosofia sec XX, alături de Tractatus-ul lui Wittgenstein (alt plictisitor celebru)

Radu Vancu spunea...

:)
Eu cred că, de fapt, se prea poate să nu fi fost una şi aceeaşi persoană :)

camir spunea...

Radu, din pacate, nu mai stim sa taiem lemne, sa sapam si sa aducem apa.
MB, dupa ce va fi descoperita ecuatia existentei lui Dumnezeu crezi ca va conta mai mult decat acum?

Anonim spunea...

un link la o carte http://www.scribd.com/doc/39307506/Tratat-Despre-Corp

anonim cu ciomag (toiag?) spunea...

da, prospetimea gandirii lui yannaras e binevenita, la fel cum e imbucuratoare frecventarea de catre filologi a unor texte teologice de o asemenea anvergura si consistenta. ultima carte a lui yannaras, contra religiei, este, de asemenea, de citit. pentru claritatea cu care organizeaza observatii mai vechi raspandite prin cartile lui anterioare. nu ideile sunt mai putin importante aici, ci polemica, atacul deschis la evlavia intepenita si invitatia la reevaluare critica a degradarii comunitatii euharistice (pe care c.y o numeste, cu noima, fireste, eveniment eclezial) in religiozitate naturala.

Trimiteți un comentariu

Administrare

Statistici (Vizitatori unici)


"Fără speranţă" (1) "Ghimpl-netotul şi alte povestiri" (1) "Jurnalul unei fete greu de multumit" (2) "Mireasa cu şosete roşii" (1) "Muzeul negru" (1) "negru la albino" (1) "Speranţă abandonată" (1) "Steaua Sudului" (1) "Trei într-o barcă" (1) ”Zbor în bătaia sageții” (1) 47 Îngeri de catifea (1) A.C. Grayling (1) Adela Greceanu (1) Alexandru Muşina (1) Ana Dragu (2) anabasis (1) analogii (1) Andreas Wenning (1) Andrei Oişteanu (1) Angela Marinescu (1) Anii (1) Antologie de poezie şi proză (1) arhitectură ambiental-ecologică (1) arhitectură ambientală (1) Arta Romanului (1) Barbellion (1) Baronul din copaci (2) Basmul Prinţesei Repede-Repede (1) blogosfera (1) blogul de aur (1) Bohumil Hrabal (1) Caitlin Thomas (1) Caius Dobrescu (1) Cartea neliniştirii (1) Cartea tuturor intenţiilor (1) Casele din copaci (1) Centaurul (1) chirnoagă (1) Chris Tanasescu (1) Chrisots Yannaras (1) Claudiu Komartin (2) Club ASTRA (1) Compromisul (1) Conacul (1) Confesiuni (1) Constantin Virgil Bănescu (1) D. Iacobescu (1) Dan Coman (3) Daniel Bănulescu (1) Diana Geacăr (1) Don DeLillo (1) Dylan Thomas (1) ekphrasis într-o frază (1) Ellias Canetti (1) Emil Brumaru (3) Eminescu (2) eros (1) exercitiu de analogie (1) experiment misogin (1) Fântâna lui Julien Ospitalierul (1) feminimalisme (1) Fernando Pessoa (1) filip florian (1) Florin Partene (2) frază despre automutilare (1) Fric (1) Friedensreich Hundertwasser (1) Friedrich Nietzsche (1) Garcia Marquez (1) Gellu Naum (2) Generalul în labirintul său (1) Georgia O' Keefe (1) Gherasim Luca (1) Ghiorghios Seferis (1) Goya (1) Grigore Leşe (1) Horia Roman Patapievici (1) Humanitas (1) Ilarie Voronca (1) Ioan Es. Pop (1) Ion Mircea (1) Ion Monoran (1) ion mureșan (1) Ion Mureşan (3) Ion Negoițescu (1) Ion Zubaşcu (1) Isaac Bashevis-Singer (2) Istoria criticii literare moderne (1) Italo Calvino (1) Iustin Panţa (1) J.J. Rousseau (1) J.M.G. Le Clézio (1) Jeni Acterian (2) Jerome K. Jerome (1) John Berryman (2) John Updike (1) Joseph Brodsky (1) jugendstill (1) Jules Verne (1) jurnal (3) kafka (1) Kiran Desai (1) Lady Lazarus (1) lansare (1) Lawrence tree (1) Leapşă literară (1) Leonid Dimov (1) librăria "Constantin Noica" (1) Limba salvată (1) Liviu Rebreanu (1) loc ideal de refugiu (1) Lucian Raicu (1) Mandiargues (1) Marcin Swietlicki (1) Mariana Marin (2) Marin Mălaicu-Hondrari (2) Mario Vargas Llosa (1) Marius Ianuş (1) Martin Woodside (1) Matei Călinescu (1) Matei Milu (1) Mă numesc Roșu (1) memorii (1) metamorfoza (1) Mihai Eminescu (2) Mihai Ursachi (1) Mihail Medrea (1) Mihail Sebastian (2) Milan Kundera (1) Mircea Cărtărescu (2) Mircea Dinescu (1) mircea ivanescu (1) Mircea Ivănescu (5) Mircea Vulcănescu (1) Moscova - Petuşki (2) Nadejda Mandelştam (1) Nichita Stănescu (4) Nora Iuga (1) O. Nimigean (2) Orhan Pamuk (1) Osip Mandelştam (2) Pampers (1) Pantaleon si vizitatoarele (1) Paul Celan (1) Peştişorul de aur (1) Peter Beagle (1) Petru Aruştei (1) Petru M. Haş (1) poemul de sambata asta (4) Poemul de sâmbăta asta (54) poetii arabi din Spania (1) poeţi mistici (1) poezie (5) poezie italiană din secolul XX (1) poezie populară (1) Praga. (1) premii (1) Previati (1) Probleme personale (1) prozatori cehi (1) proză (2) Radu Vancu (2) recital de poezie (1) remedii contra "uscăciunii preajmei" (1) René Wellek (1) Reverenţa (1) Revista Transilvania (2) roman (13) Romulus Bucur (2) Saadi (1) Salvador Dali (1) Sandro Penna (1) Sara (1) sartre (1) satira (1) Serghei Dovlatov (1) Sibiu (1) Simona Constantinovici (1) Sorin Ilfoveanu (2) spatiu privat (1) Stau in cerdacul tau (1) stilizare (1) Straja Dragonilor (1) Ştefan Agopian (2) Ştefan Aug. Doinaş (1) Ştefan Manasia (1) Teodor Dună (1) The Ship (1) trubadurii (1) Tudor Arghezi (1) Un loc plăcut şi numai al lor (1) Vecinătăţile (1) Venedikt Erofeev (2) Veronica D. Niculescu (1) Victor Ieronim Stoichiţă (1) Vintilă Ivănceanu (1) Virginia Woolf (1) Vlad Moldovan (1) Wittgenstein (1) Zarvă în livada de guave (1)

  ©O carte într-o frază - Template by Dicas Blogger.

SUS