sâmbătă, 17 octombrie 2009

Poemul de sâmbăta asta (27)

Despre poetul despre care-i vorba azi am auzit încă de acum vreo zece-doisprezece ani, de la Mircea Ivănescu. Numele lui, suficient de urmuziano-ionescian încât să-ţi rămână din prima-n minte, eram sigur că nu-l văzusem nicicând, nici în vreo revistă literară, nici pe coperta vreunei cărţi. Ceea ce făcea cu atât mai frapantă aprecierea cu care M.I. se pronunţa despre poezia arădeanului Haş (căci aşa se numeşte; cred că sunteţi de acord cu mine că lui Ionescu, dacă nu chiar şi lui Urmuz, i-ar fi plăcut un poet desemnabil prin hipersemantizabila literă H, cu asociaţii atât de profuze!); şi nu numai despre poezie - Petru M. Haş începuse chiar şi un doctorat despre poezia lui Mircea Ivănescu, scris, se pare, dar nu şi susţinut.
Aşa că m-am bucurat cu atât mai tare când, în tabăra de la Săvârşin de anul ăsta, Vasile Leac mi-a adus din partea poetului Haş o antologie apărută recent la Brumar (cu titlu care nu-mi place - "Lectura de apoi"), cuprinzând aproape toate volumele publicate de el, intruvabile altfel. Şi, ca să compensez cât de cât, pe măsura micuţelor puteri ale blogului nostru, excesiva discreţie a acestui poet pursânge, aşezat chiar de postfaţatorul Caius Dobrescu printre poeţii "de liga întâi" (discreţie de care, parţial, şi el e responsabil - cronica literară ţinută la "Arca" nu ţine loc de poeme publicate în reviste sau de volume apărute la edituri mai vizibile!), o să postez în sâmbăta asta trei poeme.

Aşadar, Petru M Haş

Despre dialog

Constatând că treburile sunt aşa de-ncurcate, poetul hotărî
într-o
bună zi să interpeleze puterea.
Imaginându-şi apoi punct cu punct dialogul său cu puterea,
în
cele
din urmă fu nevoit să-şi dea singur seama că la un astfel de
dialog
puterea n-are cum face faţă.

Cum mi-ar sta mie cântând o oră şi jumătate pe zi, dimineaţa

Îmi dau târcoale prin cameră,
ascultând vocile cartierului, mahalalei.

Ăştia-ntr-o seară,
aşa-ntr-un asfinţit, chiar au să vină
ca să mă devore,
vorbind una-alta, râzând.

Pe urmă-mi zic, Doamne, cum mi-ar sta mie cântând
o oră şi jumătate pe zi, dimineaţa:
HARE KRISHNA HARE KRISHNA
KRISHNA KRISHNA HARE HARE
HARE RAMA HARE RAMA
RAMA RAMA HARE HARE? 'n timp ce
ăstora probabil să nici nu le dea prin cap
vreo metodă de meditaţie, iar sufletul lor
va cădea-n cele mai haioase neamuri
(plante & animale); gata să jubilez la
ce de mai floră şi faună-n
cele din urmă.

Oh, Vyasa,
bătrân şi prost cum sunt
să mă dedau şi la versuri. Doar sinele hărăzit
stă şi se uită la mine, numai piele şi os, stă şi se uită la mine.

O destăinuire a doctorului t.p.

Puteam să fiu un romancier, chiar un
poet, în sfârşit, dacă scriam un roman.
Însă mi-e frică, mi-e frică...
Trebuie să fac şi eu aşa, în fine,
un pas energic în viaţă.

Am fost un tip orgolios, foarte
orgolios, chiar mândru.
Foarte blând desigur, nici nervos, nici feroce.
Vreau să zic, o bestie. Puteai să faci orice
cu mine, dar
eram provocat de ei.

8 Comentarii:

Alexandru spunea...

@Radu: Povestea mi se pare atît de din-altă-lume, încît m-am gîndit un moment că ar putea fi născocită de tine, să nu te superi.

Mi-au plăcut toate trei poemele, am o slăbiciune pentru destăinuirea doctorului t. p. Am zîmbit mult cînd mi le-am recitat, dar parcă mă lua şi cu un fel de frică la versurile cu ”ei” şi cu ”ăştia”.

Merci pentru Petru M Haş!

Radu Vancu spunea...

@ Alexandru: Nu mă supăr, îmi place când lumea mă creditează cu prea multă imaginaţie (şi încă din cea borgesiană!).
Are Cortazar o pvestire cu nişte "ei" care invadează treptat o casă, forţându-i pe proprietari să abandoneze treptat, una câte una, camerele. Acolo te ia nu cu un fel, ci chiar cu frică de-a dreptul!

Alexandru spunea...

@Radu Vancu: Da, îmi amintesc vag povestirea : )

Zilele-astea am citit în Ştefan Manasia un vers neliniştitor: ”la 26 de ani inima este un scoruş încărcat cu fructe roşii - spre care-naintează turna dipnoilor spurcaţi”.

Ei, am cam visat dipnoii ăştia spurcaţi. Ţie cum ţi se par? Că poate oi fi eu mai slab de înger...

Alexandru spunea...

*turma dipnoilor spurcaţi

Radu Vancu spunea...

@ Alexandru: Cu poemele lui Manasia nu-i lucru curat, am ştiut de la început asta...
Cât despre visatul de dipnoi - nu te speria, e groaznic! :)
(E, cred, unul dintre visele alea - puţine? - care-l fac pe Borges să aibă, din păcate, dreptate când spune că infernul există şi că nu e nimic altceva decât un coşmar din care nu te poţi trezi. Axiomă care bineînţeles că se cere legată de fraza lui Stephen D. despre istorie - şi de aici rezultă mintenaş că politicienii, cei care fac istoria aşa cum e ea, musai că ei sunt dipnoii spurcaţi de care-i vorba. Dar să nu mă întrebi de ce ar râvni un politician la inima lui Manasia, că zău că m-ai încuiat. :)

Alexandru spunea...

@Radu Vancu:

Nu m-am speriat, a fost terifiant! :) Si nici macar nu ma gindisem la Istoria Mare (dar rationamentul tau vertiginos mi se pare sans faille : ) . Pe mine m-a ingrozit simplul fapt ca nu poti sa scapi de ei niciunde, fiind ei dipnoi. Iar la "spurcati" eram deja in virful scorusului.

Domnul Dan Cristea e de parere ca "dipnoii la care se referă poetul sunt nişte peşti fosili, urâţi la înfăţişare" si ca de-aici "s-ar înţelege că un alt pericol ar fi închistarea lumii". (adica imbatrinirea-fosilizare, cred)

Eu cred ca dipnoii cu pricina pot fi si criticii literari, aia pe care Stefan Manasia ii asociaza cu cimitirele si cu autopsia : ) Gata, nu te speria, ma opresc aici cu genu-asta de hermeneutici : )

Altfel, poezia lui Stefan Manasia e lucru curat! : ) Altceva nu-mi venea sa spun dupa ce-am citit Micile invazii. Mi-au placut mult. Plus ca am aflat din niste interviuri ca lui ii plac poemele senzual-nabokoviene (si chiar asa sint zoom-urile lui de entomolog & botanist indragostit).

Anonim spunea...

Salutări de la Petru M. Haş. Mâine îi voi da o copie tipărită a însemnării voastre.

Radu Vancu spunea...

Contra-salutări poetului! :)

Trimiteți un comentariu

Administrare

Statistici (Vizitatori unici)


"Fără speranţă" (1) "Ghimpl-netotul şi alte povestiri" (1) "Jurnalul unei fete greu de multumit" (2) "Mireasa cu şosete roşii" (1) "Muzeul negru" (1) "negru la albino" (1) "Speranţă abandonată" (1) "Steaua Sudului" (1) "Trei într-o barcă" (1) ”Zbor în bătaia sageții” (1) 47 Îngeri de catifea (1) A.C. Grayling (1) Adela Greceanu (1) Alexandru Muşina (1) Ana Dragu (2) anabasis (1) analogii (1) Andreas Wenning (1) Andrei Oişteanu (1) Angela Marinescu (1) Anii (1) Antologie de poezie şi proză (1) arhitectură ambiental-ecologică (1) arhitectură ambientală (1) Arta Romanului (1) Barbellion (1) Baronul din copaci (2) Basmul Prinţesei Repede-Repede (1) blogosfera (1) blogul de aur (1) Bohumil Hrabal (1) Caitlin Thomas (1) Caius Dobrescu (1) Cartea neliniştirii (1) Cartea tuturor intenţiilor (1) Casele din copaci (1) Centaurul (1) chirnoagă (1) Chris Tanasescu (1) Chrisots Yannaras (1) Claudiu Komartin (2) Club ASTRA (1) Compromisul (1) Conacul (1) Confesiuni (1) Constantin Virgil Bănescu (1) D. Iacobescu (1) Dan Coman (3) Daniel Bănulescu (1) Diana Geacăr (1) Don DeLillo (1) Dylan Thomas (1) ekphrasis într-o frază (1) Ellias Canetti (1) Emil Brumaru (3) Eminescu (2) eros (1) exercitiu de analogie (1) experiment misogin (1) Fântâna lui Julien Ospitalierul (1) feminimalisme (1) Fernando Pessoa (1) filip florian (1) Florin Partene (2) frază despre automutilare (1) Fric (1) Friedensreich Hundertwasser (1) Friedrich Nietzsche (1) Garcia Marquez (1) Gellu Naum (2) Generalul în labirintul său (1) Georgia O' Keefe (1) Gherasim Luca (1) Ghiorghios Seferis (1) Goya (1) Grigore Leşe (1) Horia Roman Patapievici (1) Humanitas (1) Ilarie Voronca (1) Ioan Es. Pop (1) Ion Mircea (1) Ion Monoran (1) ion mureșan (1) Ion Mureşan (3) Ion Negoițescu (1) Ion Zubaşcu (1) Isaac Bashevis-Singer (2) Istoria criticii literare moderne (1) Italo Calvino (1) Iustin Panţa (1) J.J. Rousseau (1) J.M.G. Le Clézio (1) Jeni Acterian (2) Jerome K. Jerome (1) John Berryman (2) John Updike (1) Joseph Brodsky (1) jugendstill (1) Jules Verne (1) jurnal (3) kafka (1) Kiran Desai (1) Lady Lazarus (1) lansare (1) Lawrence tree (1) Leapşă literară (1) Leonid Dimov (1) librăria "Constantin Noica" (1) Limba salvată (1) Liviu Rebreanu (1) loc ideal de refugiu (1) Lucian Raicu (1) Mandiargues (1) Marcin Swietlicki (1) Mariana Marin (2) Marin Mălaicu-Hondrari (2) Mario Vargas Llosa (1) Marius Ianuş (1) Martin Woodside (1) Matei Călinescu (1) Matei Milu (1) Mă numesc Roșu (1) memorii (1) metamorfoza (1) Mihai Eminescu (2) Mihai Ursachi (1) Mihail Medrea (1) Mihail Sebastian (2) Milan Kundera (1) Mircea Cărtărescu (2) Mircea Dinescu (1) mircea ivanescu (1) Mircea Ivănescu (5) Mircea Vulcănescu (1) Moscova - Petuşki (2) Nadejda Mandelştam (1) Nichita Stănescu (4) Nora Iuga (1) O. Nimigean (2) Orhan Pamuk (1) Osip Mandelştam (2) Pampers (1) Pantaleon si vizitatoarele (1) Paul Celan (1) Peştişorul de aur (1) Peter Beagle (1) Petru Aruştei (1) Petru M. Haş (1) poemul de sambata asta (4) Poemul de sâmbăta asta (54) poetii arabi din Spania (1) poeţi mistici (1) poezie (5) poezie italiană din secolul XX (1) poezie populară (1) Praga. (1) premii (1) Previati (1) Probleme personale (1) prozatori cehi (1) proză (2) Radu Vancu (2) recital de poezie (1) remedii contra "uscăciunii preajmei" (1) René Wellek (1) Reverenţa (1) Revista Transilvania (2) roman (13) Romulus Bucur (2) Saadi (1) Salvador Dali (1) Sandro Penna (1) Sara (1) sartre (1) satira (1) Serghei Dovlatov (1) Sibiu (1) Simona Constantinovici (1) Sorin Ilfoveanu (2) spatiu privat (1) Stau in cerdacul tau (1) stilizare (1) Straja Dragonilor (1) Ştefan Agopian (2) Ştefan Aug. Doinaş (1) Ştefan Manasia (1) Teodor Dună (1) The Ship (1) trubadurii (1) Tudor Arghezi (1) Un loc plăcut şi numai al lor (1) Vecinătăţile (1) Venedikt Erofeev (2) Veronica D. Niculescu (1) Victor Ieronim Stoichiţă (1) Vintilă Ivănceanu (1) Virginia Woolf (1) Vlad Moldovan (1) Wittgenstein (1) Zarvă în livada de guave (1)

  ©O carte într-o frază - Template by Dicas Blogger.

SUS