luni, 13 iulie 2009

Copacii din case marca Hundertwasser

După varianta caselor din copaci proiectate de Andreas Wenning, m-am gândit la reversul vizual al…copacilor din case, transpus arhitectural de către excentricul artist austriac Friedensreich Hundertwasser. Dacă stau să mă gândesc mai bine, se poate formula şi... copacii de pe case.
Arhitectura ambientală dublată de atitudinea militantă pentru protejarea mediului manifestată prin procesiuni nudiste i-au atras eticheta de “arhitect al vindecării”, cu un mesaj foarte clar: "When man thinks he has to correct nature, it is
an irreparable mistake every time (...) for fish cannot swim through the regulated channel into which a brook has been transformed." De aici şi fobia faţă de concepte precum regularitate, proporţie, corectare. În viziunea sa, arhitectura nu trebuie să substituie natura, ci să o valorifice, să o integreze în toată complexitatea ei vegetală. Aşadar, opera sa are un caracter biomorfic accentuat şi este extraordinară prin abordarea multiplelor domenii plastice, atât separat, cât şi sintetic: grafică
, design, arhitectură, pictură, vestimentaţie ecologică, advertising ecologic, sculptură, bannere. Dincolo de afinităţile cu Klimt, Schiele, Gaudi sau cu mişcarea Sezession, varianta austriacă a Art Nouveau-ului (cu francezul Hector Guimard ca reprezentant redescoperit abia la sf. sec. al XX-lea şi belgianul Victor Horta) sau a Jugendstill-ului german, arhitectura încorporează suprafeţe neregulate, podele ondulate, ferestre fără muchii, o grafică extrem de vie, transpusă pe faţade în contraste cromatice, precum şi o artă decorativă valorificată prin combinaţia atipică de materiale diverse, un mozaic surprinzător, fragmentat pe porţiuni disctincte care imită inepuizabila asimetrie a naturii înseşi. Totul în continuarea unui baroc-rococo, dar mult mai aerisit şi mai individualizat. Multe dintre construcţiile artistului seamănă curbelor movilelor de pământ, dâmburilor sau dunelor de nisip. Descendent -totuşi!- al stilului jugend care iubea mult spirala, ca şi cum casa de melc i-ar fi fost adevărata matrice, Hundertwasser a înţeles la fel de bine ca şi Salvador Dali următorul adevăr: “Natura este perfectă, dar nu are stil.” Aşa că artistul îşi lasă amprenta personală prin... stilizare, prin reducerea la nuclee grafice şi arhitecturale ingenue, ovoidale sau circulare, folosind materiale precum fier forjat, cărămidă, faianţă, ceramică în culori vii, materiale deteriorate reciclabile precum mobilă veche, ba chiar şi incinte abandonate, restaurate de artist în stilul inconfundabil, rezultat al binecunoscutei sale antipatii faţă de liniaritate, inexistentă de facto în natură ( "the straight lines are the devil's tools", "an uneven floor is a melody to the feet"). Însuşi Muzeul Hundertwasser (Kunsthaus din Viena, deschis în 1991) a fost iniţial o fabrică de mobilă pe care artistul a modificat-o atât în exterior, cât şi în interior. Copacii sunt integraţi pe acoperiş sau în porţiunile goale ca forme naturale într-o arhitectură ambientală reală, unică în toată lumea. Multe dintre creaţiile grafice şi arhitecturale ale artistului au fost popularizate prin multiplicarea pe format de afiş, stampă sau timbru, cu S.O.S.-uri personalizate, înlăturându-se astfel, prin circulaţie, până şi convenţia spaţiului-expozeu consacrat.

2 Comentarii:

alex moldovan spunea...

Hundertwasser is so cool. Nici nu vreau să mă gândesc ce reacţii ar stârni la noi.

Teodora Coman spunea...

Nu mai trăieşte, dar să ştii că nici în ţara lui nu a fost scutit de probleme, dovadă că s-a mutat în ultima mare parte a vieţii în Noua Zeelandă. Nici nu vreau să mă gândesc ce i-am fi făcut noi:întâi, l-am fi lăsat corigent sau restanţier(un alt caz de creativitate sancţionată), apoi l-am fi încadrat în periculoasa mişcare MISA pentru simplul fapt că a protestat în pielea goală.

Trimiteți un comentariu

Administrare

Statistici (Vizitatori unici)


"Fără speranţă" (1) "Ghimpl-netotul şi alte povestiri" (1) "Jurnalul unei fete greu de multumit" (2) "Mireasa cu şosete roşii" (1) "Muzeul negru" (1) "negru la albino" (1) "Speranţă abandonată" (1) "Steaua Sudului" (1) "Trei într-o barcă" (1) ”Zbor în bătaia sageții” (1) 47 Îngeri de catifea (1) A.C. Grayling (1) Adela Greceanu (1) Alexandru Muşina (1) Ana Dragu (2) anabasis (1) analogii (1) Andreas Wenning (1) Andrei Oişteanu (1) Angela Marinescu (1) Anii (1) Antologie de poezie şi proză (1) arhitectură ambiental-ecologică (1) arhitectură ambientală (1) Arta Romanului (1) Barbellion (1) Baronul din copaci (2) Basmul Prinţesei Repede-Repede (1) blogosfera (1) blogul de aur (1) Bohumil Hrabal (1) Caitlin Thomas (1) Caius Dobrescu (1) Cartea neliniştirii (1) Cartea tuturor intenţiilor (1) Casele din copaci (1) Centaurul (1) chirnoagă (1) Chris Tanasescu (1) Chrisots Yannaras (1) Claudiu Komartin (2) Club ASTRA (1) Compromisul (1) Conacul (1) Confesiuni (1) Constantin Virgil Bănescu (1) D. Iacobescu (1) Dan Coman (3) Daniel Bănulescu (1) Diana Geacăr (1) Don DeLillo (1) Dylan Thomas (1) ekphrasis într-o frază (1) Ellias Canetti (1) Emil Brumaru (3) Eminescu (2) eros (1) exercitiu de analogie (1) experiment misogin (1) Fântâna lui Julien Ospitalierul (1) feminimalisme (1) Fernando Pessoa (1) filip florian (1) Florin Partene (2) frază despre automutilare (1) Fric (1) Friedensreich Hundertwasser (1) Friedrich Nietzsche (1) Garcia Marquez (1) Gellu Naum (2) Generalul în labirintul său (1) Georgia O' Keefe (1) Gherasim Luca (1) Ghiorghios Seferis (1) Goya (1) Grigore Leşe (1) Horia Roman Patapievici (1) Humanitas (1) Ilarie Voronca (1) Ioan Es. Pop (1) Ion Mircea (1) Ion Monoran (1) ion mureșan (1) Ion Mureşan (3) Ion Negoițescu (1) Ion Zubaşcu (1) Isaac Bashevis-Singer (2) Istoria criticii literare moderne (1) Italo Calvino (1) Iustin Panţa (1) J.J. Rousseau (1) J.M.G. Le Clézio (1) Jeni Acterian (2) Jerome K. Jerome (1) John Berryman (2) John Updike (1) Joseph Brodsky (1) jugendstill (1) Jules Verne (1) jurnal (3) kafka (1) Kiran Desai (1) Lady Lazarus (1) lansare (1) Lawrence tree (1) Leapşă literară (1) Leonid Dimov (1) librăria "Constantin Noica" (1) Limba salvată (1) Liviu Rebreanu (1) loc ideal de refugiu (1) Lucian Raicu (1) Mandiargues (1) Marcin Swietlicki (1) Mariana Marin (2) Marin Mălaicu-Hondrari (2) Mario Vargas Llosa (1) Marius Ianuş (1) Martin Woodside (1) Matei Călinescu (1) Matei Milu (1) Mă numesc Roșu (1) memorii (1) metamorfoza (1) Mihai Eminescu (2) Mihai Ursachi (1) Mihail Medrea (1) Mihail Sebastian (2) Milan Kundera (1) Mircea Cărtărescu (2) Mircea Dinescu (1) mircea ivanescu (1) Mircea Ivănescu (5) Mircea Vulcănescu (1) Moscova - Petuşki (2) Nadejda Mandelştam (1) Nichita Stănescu (4) Nora Iuga (1) O. Nimigean (2) Orhan Pamuk (1) Osip Mandelştam (2) Pampers (1) Pantaleon si vizitatoarele (1) Paul Celan (1) Peştişorul de aur (1) Peter Beagle (1) Petru Aruştei (1) Petru M. Haş (1) poemul de sambata asta (4) Poemul de sâmbăta asta (54) poetii arabi din Spania (1) poeţi mistici (1) poezie (5) poezie italiană din secolul XX (1) poezie populară (1) Praga. (1) premii (1) Previati (1) Probleme personale (1) prozatori cehi (1) proză (2) Radu Vancu (2) recital de poezie (1) remedii contra "uscăciunii preajmei" (1) René Wellek (1) Reverenţa (1) Revista Transilvania (2) roman (13) Romulus Bucur (2) Saadi (1) Salvador Dali (1) Sandro Penna (1) Sara (1) sartre (1) satira (1) Serghei Dovlatov (1) Sibiu (1) Simona Constantinovici (1) Sorin Ilfoveanu (2) spatiu privat (1) Stau in cerdacul tau (1) stilizare (1) Straja Dragonilor (1) Ştefan Agopian (2) Ştefan Aug. Doinaş (1) Ştefan Manasia (1) Teodor Dună (1) The Ship (1) trubadurii (1) Tudor Arghezi (1) Un loc plăcut şi numai al lor (1) Vecinătăţile (1) Venedikt Erofeev (2) Veronica D. Niculescu (1) Victor Ieronim Stoichiţă (1) Vintilă Ivănceanu (1) Virginia Woolf (1) Vlad Moldovan (1) Wittgenstein (1) Zarvă în livada de guave (1)

  ©O carte într-o frază - Template by Dicas Blogger.

SUS