Lucian Raicu. Un exerciţiu de admiraţie
Cei doi favoriţi personali din critica română de după al doilea război mondial sunt Matei Călinescu şi Lucian Raicu. Sunt singurii pe care-i citesc şi recitesc cu maximă plăcere în aproape tot ce au scris. Zic aproape tot, pentru că a doua carte a lui Matei Călinescu, „Aspecte literare”, se cam resimte de aerul ideologic îmbâcsit al epocii (autorul însuşi admitea că se ruşinează de ea), iar cartea de început a lui Raicu, cea despre Liviu Rebreanu, deşi un studiu temeinic şi onest, nu are nimic din vibrato-ul de mai târziu al tuturor paginilor critice raiciene, empatice, intuind fără greş frecvenţa optimă de rezonanţă cu textul şi, consecutiv, adoptând-o congenial, ignorând cu superbă nonşalanţă clişeul proustian al separaţiei dintre eul artistic şi cel biografic, care a calamitat mai toată critica modernă, şi scriind nu atât critică literară, cât portrete critice în care autorul şi opera devin conaturaţi, în cea mai bună descendenţă sainte-beuviană. Iată, de exemplu, cât de expresiv poate scrie un critic adevărat despre un poet adevărat: „Despre puţini scriitori se poate spune, ca despre Mircea Ivănescu, omul fără vârstă, marcat de viaţă şi ‚consumat’ încă din prima tinereţe, necrezut de pur şi de proaspăt la anii maturităţii sale de nealterat adolescent, pătimaş al cărţilor şi sastisit de ele ca orice pătimaş autentic, de un rafinament (cărturăresc) aproape ireal şi totuşi terestru, palpabil, cufundat în treburi şi îngrijorări cotidiene, cu eternitatea în faţă şi totuşi purtat prin lume de o eternă grabă, abulic şi alarmant de atent, uitând totul şi ţinând minte exact ce trebuie, vorbind numai despre sine şi totuşi emoţionant de permeabil şi de comunicativ, total dezarmat şi bine înarmat, din fericire, în felul său, despre puţini se poate spune, ca despre el, că au instituit o existenţă proprie, un univers literar autonom şi neasemănător, dotat cu tot ce-i este de trebuinţă în ordinea concretului şi deopotrivă în cea înaltă, a spiritului. Poezia sa este o lume născută din mersul natural al unei fraze, al unei singure fraze, monotone şi nesfârşite. În care şi-a ţesut (parcă) fără efort viaţa şi obsesiile, o teribilă confesiune şi la fel de teribile pudori, singurătatea şi spaima de singurătate, tot ce e neliniştitor vulnerabil şi tot ce e profund vital în făptura-i, cu adevărat nepereche”. O singură frază nesfârşită e şi critica lui Raicu, vorbind colocvial, fără păsăreasca terminologică a criticii refuzate de idee, dar de dinăuntrul literaturii, despre marile ei obsesii: Eminescu, Caragiale, Bacovia, Dostoievski, Tolstoi, Gogol, Thomas Mann, pentru ca în final toate să se topească în substanţa unică a Marii Obsesii: coincidenţa dintre concreteţea existenţială a literaturii şi concreteţea literară a lumii. Credinţă de scriitor mare, aşadar.
Ei bine, voiam de fapt să scriu despre „Scene din romanul literaturii”, cartea lui Raicu din 1985, dar au ieşit deja din tastatură propoziţiile de mai sus, aşa că nu mai întind prea mult fraza, şi aşa prea amplă. Mai spun doar că nu înţeleg cum a putut să apară cartea asta atunci, la cât e de înţesată de fraze făţiş anti-totalitare. E încă o performanţă: să scrii o carte visceral (anti)politică vorbind despre Tolstoi, Puşkin, Gogol, Mann. Cum să nu-l iubeşti pe Raicu?
8 Comentarii:
Intr-adevar, e fascinant sa-l vezi pe Lucian Raicu cum inainteaza - cu puterile neajutate de concepte, categorii si alte utilaje de construit "cai de acces" ingineresti - parca mai mult tatonind, cu infinite precautii, afectuos si, in acelasi timp, cu toata siguranta, spre acel adevar pe care numai scriitorii mari il pot afla si spune despre literaturaviata.
Da, el e unul dintre puţinii critici la fel de pătimaşi pentru literatură ca şi scriitorii înşişi - e, de fapt, un poet al criticii. Nu în sensul că ar scrie poetizant, metaforizant, lirosofard despre literatură - ci în acela al devoţiunii fără rest faţă de ea, identică cu cea a poeţilor adevăraţi faţă de poeziei.
În ce priveşte teoria, o ignoră en conaisseur, aşa cum pianistul ignoră sutele de ore de digitaţii atunci când intepretează partitura. Seamănă, şi o ştie bine, cu ultimul Barthes.
Nu e de mirare ca Emil Brumaru ii spune, intr-o scrisoare, ca ii citeste cartile ca pe un jurnal intim al pasiunii lui pentru literatura:
”...nu faceţi decît să vă folosiţi, să luaţi ca pretext cărţile unor poeţi, prilej de a vă dezvălui cele mai fine unde din suflet, produse de căderea operei străine-n el.” - din Cersetorul de cafea
"...demonstrându-vă astfel ochiului atent natura congenială cu cea a poeţilor afecţionaţi. Eşti ceea ce admiri, spunea latinul; aşadar şi sufletul dumneavoastră iubitor de versuri e un vers - dintr-un poem celebrând nupţiile poeziei cu inima, compus din versuri precum Lucian Raicu, Matei Călinescu, Jean Pierre Richard, Remy de Gourmont... Un sonet compus din versuri care fac dragoste cu el însuşi!"
(frază continuând pe cea citată mai sus de Alexandru, dintr-o apocrifă brumariană descoperită într-o mansardă din Sibiu, între filele unui exemplar din "Anna Karenina")
Un articol fain al lui Cosmin Ciotlos despre Lucian Raicu, aici: http://www.romaniaculturala.ro/images/articole/cc31070809.pdf.
Uite cum se intalnesc marile spirite: si in fraza mea, si in frazele lui Cosmin Ciotlos se spune ca Raicu vorbeste dinauntrul literaturii. Coincidenta care, in principiu, ar trebui sa ma faca sa ma simt bine - dar are efectul contrar, pentru ca, fiind confirmata de un critic precum Ciotlos, mintea mea are impulsul de a se simti brusc inteligenta - si asta nu-i niciodata a buna!
Foarte fain : )
Cind am fost asta-toamna acasa, mi-am luat si eu antologia Raicu. M-am bucurat la inceput, dar dupa ce-am citit-rasfoit din ea sint mai frustrat decit inainte, pentru ca vreau si mai mult cartile intregi. N-am decit "Calea de acces". Si, de la biblioteca, "Avec Gogol : essai sur l'inconsistance", dar il vreau in romana.
Te rog sa ma ierti, am facut obsesie cu L. Raicu : )
Da, ar cam trebui să-i scoată o ediţie de opere. Nu de critice, de opere - pentru că e scriitor, nu critic. Textele lui sunt un fel de jurnal de scriitor, de fapt, mai degrabă decât studii orice soi de literatură secundă cu tot tacâmul paratextual.
Am ajuns aici, pe blog, prin placerea de a-l citi pe Raicu. la editura Hasefer a aparut o antologie din opera sa. am gasit o cronica in Bucurestiul cultural.http://images.google.ro/url?source=imgres&ct=ref&q=http://www.revista22.ro/bucurestiul-cultural-nr-6-2009-6635.
Trimiteți un comentariu