Emil Brumaru, Veronica D. Niculescu, "Basmul Prinţesei Repede-Repede"
Veronica D. Niculescu şi Emil Brumaru au scris una dintre cele mai frumoase cărţi pentru copii din întreaga noastră literatură. Merit cu atât mai mare, cu cât puţini scriitori români au reuşit să scrie pe bune pentru copii. Nu mă refer numai la faptul că nu avem un Mic Prinţ. Mă tem că, pus să aleg un animăluţ ficţional autohton al cărui totem să-mi fie cromolitografiat pe sufletul de acum precum mi-a fost pe sufletul copilăriei, n-aş trăi nici o dramă afectivă, nici un fel de Sophie’s Choice în care styronienii Stingo, Nathan şi Sophie să fie jucaţi de Frami ori de fefelegieni Batori. S-ar putea să fie de vină ignoranţa mea, dar cu părere de rău cred că literatura română nu prea are teriomorfişori simpatici – băiet fiind, pădurile băştinaşe de simboluri pe care le cutreieram nu mă ademeneau prin nici un freamăt, nici un zbucium; altele aveam eu în inima mea. Bunăoară, ce putea să însemne pentru sufleţelul meu de şoim al patriei amorezat de Bugs Bunny varianta iepuristică a fricosului lui Gârleanu? Cum putea umilitul şi oropsitul Bator, numai bun de ilustrat un BD marxizant (sunt nedrept cu nuvela afecţionată de sarcasticul Eugen Ionescu, ştiu) – cum putea să emuleze el cu Silver al Călăreţului Singuratic, ori cu Fury, ori cu Black Beauty? Ce să mai vorbesc despre abisul metafizic care-l despărţea pe jălalnicul pui al lui Brătescu-Voineşti de marghioleala peltică a lui Tweety! Animaliculii trebuincioşi sufleţelului nu i-am luat din cărţi româneşti de învăţătură sau loisir, ci din pifuri, rahanuri, desene animate piratate pe casete video, aşadar din surse bibliografice riguros ubicvist-cosmopolite – viaţa era, şi atunci, în altă parte. Abia în postadolescenţă l-am descoperit pe Apolodor, glamorosul pinguin surrealist, din a cărui biografie ştiu zeci, dacă nu sute de versuri pe de rost, oricând comparabil (ba chiar ca primus inter pares) cu oricare dintre fiinţele (n-am ipocrizia să le spun „imaginare”) enumerate mai sus, aproape unicul animal demn de acest nume (pentru că animal înseamnă, nu-i aşa, purtător de animus, de suflet) din literatura română. (Aproape unicul, pentru că şi de pisicâinele şi broscoporcul lui Mircea Ivănescu m-am ataşat iremediabil, însă ele sunt personaje pentru alt suflet decât cel de copil ori chiar de (post)adolescent).
Dar m-am luat cu vorba şi n-am apucat să vorbesc despre "Basmul Prinţesei Repede-Repede". Subtitlul ("o poveste pentru adulţi") e cam din alt film, pentru că, în ciuda rebranduirii erotice de dată relativ recentă a lui Emil Brumaru, basmul chiar e... basm, feeric şi suav şi candid şi inocent, cu toate ţâţucile cu râtişor infim (puţine, de altfel) care mai apar din când în când. Povestea e simplă: Pitic Bun, din Franţia în care timpul nu avea niciodată răbdare, e vestit de Ciupercuţ, poştaşul magic care-i aduce scrisorete pe frunze de catalpă, că e aşteptat şi dorit ca soţ de prinţesa Repede-Repede a Lentmaniei, ţara în care timpul curge infinit mai încet. Pitic Bun pleacă normal (thx, Adela Greceanu!), trece peste şapte munţi şi văi, se întovărăşeşte cu Căţeloiul, cu Smeagoliţa, cu Şapte Capete, cu... Şi se întâmplă normal (thx again) până la urmă ce se întâmplă în basme. Însă, deloc ca-n alte basme, poeme de Emil Brumaru, majoritatea sonete, apar cu zecile, legate strict de acţiune (şi asta chiar că-i o performanţă, atât a poetului, cât şi a prozatoarei: nimic din ce-i al poemelor nu-i străin de desfăşurarea poveştii, şi viceversa), brumarizând totul în jur. E genul de carte care, citită băiet fiind, ar fi intrat decisiv în panteonul copilăriei mele, emulând cu idoliculii enumeraţi ceva mai sus.
8 Comentarii:
Dragă Radu,
"băiet fiind, pădurile băştinaşe de simboluri pe care le cutreieram nu mă ademeneau prin nici un freamăt" - nici pe fetiţă n-o prea.
Poate de aceea, inspirată mai cu seamă de cele ruseşti, mîzgălite în taină cu stiloul pe margine pe la 12 ani (şi, vai, ce pedeapsă apoi!) sau de cele nemţeşti (Ende!), mi-am dorit să-mi scriu odată ca niciodată un basm.
Ca-n basme, a apărut pe neaşteptate un spiriduş cu lăboanţe late, care părea să ştie toate parolele şi îndemna la năzbîtii zăngănind dintr-un mănunchi de chei; fiindcă, aşa cum ştie şi unul dintre cei mai fericiţi monştri, nici un ghem de aur nu se rostogoleşte aşa, de unul singur.
Foarte mulţumiri!
P.S.: Sebastian să mai crească totuşi înainte de lectură! Oricum, "faţă de ochişorii lui visînd, Arta e pitică".
(iartă-mi dezvăluirea, dar ăsta-i rîndul care m-a topit)
De fapt am mai postat o dată, dar nu știu ce naiba s-a întîmplat că nu m-am alesc cu nimic. Zero. Acum fac doar o probă, așa, ca să fiu optimist!
Poate c-o fi adormit la umbră undeva Ciupercuţ, cu scrisoretul pe frunză de catalpă cibernetică pus pe faţă ca să-l apere de soare - pe care până şi omul, fiară bătrână, îl suportă greu zilele astea... :)
Dar tot se trezeşte poştaşul nostru până la urmă, o să vedeţi.
E al naibii de complicat cu postările, şi Ciupercuţ vrea ceva mai simplu, cu frunze dacă se poate. Mă gîndeam eu că Şaptecapete scoate fum pe trei nări tot dibuind la butoane...
:)
Adică scoate fum pe 7 x 3 = 21 de nări, cât toate combinatele de la Reşiţa şi Hunedoara la un loc!
De fapt, scoate fum doar pe trei nări, celelalte fiind astupate printr-un fenomen straniu, cu rădăcini muzicale. Pe nara unu de la botul doi, nara doi de la botul patru, nara doi de la botul şase. Asta acum! Altă zi, alte acorduri. E un fenomen destul de haotic, rezultînd o melodie destul de năucitoare, însă irepetabilă. :)
Basmul este foarte frumos,mi-a plăcut foarte mult faptul că timpul poveştii înseşi echilibrează perfect vârtejurile/ asincroniile de la hotarul înconjurat de cele şapte dealuri, graniţă de dispută temporală între Grabă şi Lentoare. Dacă timpul dicta viaţa fiinţelor în ritmul lui fatidic, prin poveste raportul se inversează.Timpul lecturii este cel mai elastic şi mai reversibil, căci scara poveştii poate fi înfăşurată sau desfăşurată la infinit.Chiar de personajele însele, care au atât talent de creatori de cuvinte(BB şi W), cât şi de lectori inocenţi ai propriei poveşti.
p.s.: Şi unele personaje ale Verei iubesc... casele din copaci,cu condiţia ca aceştia să fie în formă de Y.
Teodora, mulţumesc tot eu, şi pentru balaurii care stau pitiţi după crengi şi citesc printre frunze, ronţăind şniţele de păuniţă. Un copac în formă de Y, mare şi primitor, este în parcul Sub Arini, la capătul aleii ce duce spre strada Argeşului.
Trimiteți un comentariu